www.dolmanvlet.nl

Najaar 2009, de oude vertrouwde Volvo wordt vrijdag 2 oktober 2009 uit de Vlet getakeld.

Zaterdag 10 oktober gaan we, de door Drinkwaard uit Sliedrecht geleverde, nieuwe MITSUBISHI S6S ophalen. De keerkoppeling is van de Volvo afgesleuteld en 100% gereviseerd achter de nieuwe motor gebouwd.

 

We wilde eigenlijk ook een nieuwe keerkoppeling MAAR alle nieuwe keerkoppelingen hebben een z.g. trap. Deze trap wisselt van 7 tot wel 12 cm naar beneden en vaak staan ze ook nog onder een hoek. Dat gaat niet passen want de Velvet van de oude motor staat in lijn met de krukas van de motor. Vandaar dat we hebben besloten de koppeling te laten reviseren en weer achter de nieuwe motor te bouwen.

Voordat de nieuwe MITSUBISHI wordt ingebouwd gaan we de hele machinekamer schoonmaken, betimmeren en voorzien van nieuwe geluidsisolatie.

 

Wat ging er vooraf.

De Volvo heeft 30 jaar trouwe dienst gedaan in de Vlet, de Volvo begint inmiddels toch wel wat olie te gebruiken en zal binnen afzienbare tijd aan revisie toe zijn. Wij willen met dit schip blijven varen en maken verre reizen, gemiddeld zo'n 300 motoruren per jaar.

De oude Volvo weegt 360 kg met koppeling, geeft 75 PK bij 3000 toeren en die combinatie is ruim voldoende voor de Vlet! Ik ben dus op zoek gegaan naar een motor met laag toerental, het liefst weer een 6 cilinder, een vergelijkbaar vermogen en gewicht. Nadat we van vele motoren informatie hebben opgevraagd vinden wij de 6 cilinder 89 PK sterke MITSUBISHI S6S de meest geschikte motor. Ik wil namelijk een motor met natuurlijke lucht aanzuiging zonder turbo en zonder elektronica. Tja ik weet dat die redenering wat achterhaald is maar ik wil als het er op aan komt nog wel zelf iets kunnen sleutelen. Daar komt bij dat de meeste moderne motoren gemaakt zijn op 10 tot 12.000 draaiuren. De MITSUBISHI S6S is gemaakt om minimaal 25.000 uur te draaien. En dat laatste staat mij wel aan.

 

Zaterdag 2 januari 2010 precies 3 maanden nadat de oude motor uit de Vlet is getakeld staat de nieuwe MITSUBISHI S6S in het schip. De hele machinekamer is gerenoveerd, geïsoleerd, er is een vuil (zwart) watertank ingebouwd en ............. Het ziet er erg mooi en heel schoon uit!

Als akoestische isolatie is 30mm MERFOCELL GW van Merford gebruikt.

 

 1103 (1)     1103 (3)       1103 (2)

  De orginele Volvo Penta MD 32 a               Motor los en de keerkoppeling er af              Het oude dashbord

 

 

 1103(5)     1103 (6)

 De Nieuwe MITSUBISHI S6S met de gereviseerde keerkoppeling

 

                 1103 (129)              1103 (130)

                  De mal van de nieuwe motor                                 Al het overtollige ijzer verwijderd

 

 1103 (120)         1102 (121)

 Het plafond van de bakboordkant en het voorste schot van de machinekamer beplaat

 

         1103 (122)                    1103 (119)

          De vuilwatertank van 84 liter                                     De afvoerleiding van de douche omgelegd

 

 1103 (123)         1103 (124)

De isolatie: 10mm WBP, ontdreuningsrubber, 60mm minerale wol en de vloer

 

   1103 (125)              1103 (126)                 1103 (127)

  De bakboordkant met de accubak       De stuurboordkant                            Het hele isolatiepakket in beeld.

 

 

 1103 (132)     1103 (133)   1103 (131)

 Ja nu gaat het gebeuren                     Door het schuifluik naar binnen           Passen, richten en stellen

 

 1103 (135)          1103 (134)          1103 (136)

Nieuwe voetjes lassen                    Alles netjes schilderen

 

 1103 (138)       1103 (137)

 

Hij staat er weer in!

 

 

 

Vletten