www.dolmanvlet.nl

Met de POSSESSION 3 een Gillissen “Dolman“ Vlet van ruim 11 meter, in 4 weken het rondje Maas – Moezel – Rijn van dag tot dag.

In de zomer van 2005 hebben wij, “het gezin Meijwaard” dan toch de stap genomen om het rondje Maas – Moezel – Rijn met de kinderen te varen.Geheel België en een groot deel van noord Frankrijk hebben we al eens gevaren, het rondje hebben we met onze ouders in de zomer van 1987 gevaren, maar ja nu nog eens een keer zelf doen! We hebben in heel goed overleg met de kinderen en ons zelf afgesproken het eerste deel van de reis een paar dagen door te varen om zo wat afstand te kunnen overbruggen!

Rondje MMR

Vrijdag 1 juli 2005 Vinkeveen – Kraaijenbergseplassen

De urenteller staat op 1855 precies

We moesten om half 9 in ziekenhuis Hilversum zijn voor een laatste controle na de operatie van mijn rechter arm, ik loop al bijna 8 jaar met een vorm van een tennisarm te tobben, ik mag het armpje weer gepast gebruiken maar nog niet zwaar belasten! Oh dat wordt nog leuk met alle sluizen die ons nog in het vooruitzicht zijn. Om 11.00uur gaan dan eindelijk de landvasten op onze plek aan de Vinkeveense plassen los voor vertrek, een kwartiertje later passeren we de zuwebrug weer een kwartiertje later liggen we in de Demmerikse sluis. Rond 12.00uur passeren we de spoorbrug (eindelijk, die hefbrug is gesloopt!) en draaien we het Amsterdam Rijnkanaal op, het gaat lekker, het is niet echt druk, en om 15.20uur hebben we heel vlot de Irenesluizen van Wijk bij Duurstede gepasseerd, we melden ons keurig met de marifoon voor de kruising en steken recht over richting Tiel. Ook de Bernardsluizen bij Tiel zijn we vlot door! Om 16.50uur varen we de Waal op en besluiten naar boven te varen naar Nijmegen, tegen de stroom in halen we op kruissnelheid op het voor ons normale toerental van 2200 toeren, op de GPS nog steeds 8,5km, das mooi!

Rondje MMR (1)

Om 20.05uur komen we aan in Nijmegen de sluis staat voor ons open en we besluiten het Maas Waalkanaal van ± 10/11km ook nog maar te varen. Om 21.35uur hebben we een fraaie ligplaats op de Kraaijenbergseplassen bij Cuijk gevonden. Onder het genot van een drankje genieten we vanuit de kuip nog lekker van de rust die hier heerst. Het weer viel erg mee vandaag, tijdens het varen was het droog met 23 graden prima dus! We hebben vandaag 102km met 10,8 motordraaiuren afgelegd en de kinderen (Renzo is 13 en Jolien is 15) vonden het geeneens erg!

Zaterdag 2 juli Kraaijenbergseplassen - Maastricht

6.15uur word ik wakker van een passerend vrachtschip dat waarschijnlijk zand komt halen! Tja dan er maar uit! Ik ga me wassen en scheren en laat iedereen lekker in zijn bed liggen, start de Volvo maak de lijnen los en vaar heel rustig richting de Maas. Om half 9 roep ik Jacqueline want sluis Sambeek staat open en via de marifoon hoor ik dat we met het vrachtschip mee mogen schutten! Om 9.00uur varen we weer op de Maas, rond 13.00uur passeren we sluis Belfeld en gaan door richting Roermond, we willen eigenlijk nog door tot Wessem, dus via het Lateraalkanaal Linne – Buggenum vervolgen we onze weg, sluis Heel staat (net als alle andere sluizen vandaag) voor ons open. Rond half 4 varen we de sluis uit, het begint zachtjes te regenen, tijd voor overleg! We kunnen stoppen in Wessem of nog ± 3,5uur door varen om in Maastricht aan te komen! Het wordt het laatste, 5 voor 4 zijn we bij de sluizen van Maasbracht, ook die staat voor ons open, het is ongelofelijk! Met 15 minuten zijn we boven en kunnen door varen naar de sluis Born. Tja, het kan niet altijd mee zitten, ik zie in de verte de sluisdeuren sluiten, na een aantal verwoede oproep pogingen krijg ik uiteindelijk contact met de sluiswachter, deze vraagt mij op te varen en prompt gaan de deuren weer open. Puff wat een geluk zeg! Rond half 6 zijn we Born geschut en liggen er nog 25km voor de boeg. Om half acht zijn we aangekomen in Maastricht en wat denk je? Er is zowaar nog een plek aan de strekdam voor de St. Servaasbrug!

Rondje MMR (3)

In het basin liggen kennissen van ons waar we s’avonds nog een drankje halen,

we wilden eigenlijk hier ook liggen echter waren we te laat om het sluisje door te kunnen,

nu kunnen we morgen wel op tijd weg voor een bezoekje Luikse markt!

Vandaag een hele ruk gemaakt 129,7km afgelegd en 5 sluizen geschut.

Zondag 3 juli, België in. Maastricht - Huy

De kennissen waar we gisterenavond hebben zitten borrelen verklaarden ons voor gek dat we in 2 dagen van Vinkeveen naar Maastricht zijn gevaren, zij zelf gingen in het verleden met de auto inclusief sleurhut en kinderen in één stuk door naar Spanje? Tja wat of wie is er nou gek!

Om half 8 ben ik samen met Jacqueline klaar wakker, het zal de harde muziek aan de overkant wel zijn geweest. Na de was en scheerbeurt vertrekken we richting Lanaye, komen daar om 9.00uur aan. Na het schutten en inklaren voor het wereldse bedrag van wel € 1,05 varen we pas om 10.30uur uit richting Luik. Om 12.30uur liggen we vast in de jachthaven van Luik en lopen naar de markt, wat een volk loopt hier zeg! We hebben brood gekocht voor morgenochtend, eten een “Belgies” frietje en wandelen weer terug naar de haven. Even over tweeën varen we weer op de Maas, ik heb wat met de sluis Ivoz-Ramet, we hebben hier nog nooit vlot doorheen geschut! Ook dit keer gaan de deuren precies voor onze neus dicht, Jacqueline zegt direct oh dat gaat minstens een uur duren! Ze heeft weer eens gelijk, om 16.05uur varen we samen met een Hollands vrachtscheepje uit naar de volgende sluis. Sluis Huy staat voor ons open, dit hebben we te danken aan die aardige vrachtschipper, hij heeft de sluis weten open te houden want had toch geen haast en wist dat we er aan kwamen.

Rond 18.00uur maken we de lijnen vast aan een vrij hoge muur in de schaduw van de jachthaven net door Huy heen, gelukkig die schaduw want het is bloedheet, 28 graden! Dus maken we met zijn allen dankbaar gebruik van de douche gelegenheid in het havenkantoor. S’avonds wordt er door de kinderen naar een filmpje gekeken, papa en mama kijken ook lekker mee.

Vandaag hebben we 64km afgelegd 3 sluizen geschut en voor het eerst € 11,-- havengeld betaalt.

Maandag 4 juli de ontmoeting met opa en oma. Huy - Anhee

Ik zit waarschijnlijk nog in het “werk” ritme want om 7.00uur ben ik al weer uit de kooi, dus wordt de Volvo weer gestart en ga ik maar vast weer wat kilometertjes varen. Om 8.15uur heb ik weer de sluishulptroepen nodig want de sluis van Andenne doemt op, opa belt op met de vraag waar we zijn, hij ligt in de jachthaven van Namen, dus als hij zijn verrekijker pakt kan hij ons bijna zien, stomverbaasd klinkt door de telefoon “daar al”. Het schutten in Andenne duurt een uur, op naar de sluis voor Namen. Net voor de sluis begint het behoorlijk te regenen, tuurlijk in de sluis tijdens schutten regent het letterlijk stront van de dijk!

Rondje MMR (5)

Mijn dochter is ondanks een regenpak doorweekt. Om 10.55 uur varen we uit de sluis en varen naar de jachthaven van Namen, opa staat ons in de stromende regen al op te wachten en pakken ons in de box naast hun aan.

Eerst maar eens even bij kletsen met opa en oma, de kinderen vinden het geweldig want opa en oma zijn al een paar weken onderweg. Er wordt een voettocht ondernomen richting Aldi want de Triple sec is op! En dat is nodig voor de vakantiekoffie! Heel belangrijk dus. Na de boodschapstop in Namen varen we om 14.00uur gezamenlijk met de twee Gillissen Vletten nog een stukje verder naar het zuiden. 4 sluizen verder bij het plaatsje Anhee (km paal 24) vinden we om even over half 6 aan een stuk kade een mooie rustige plek! Dacht ik! Ik was alleen vergeten dat hier over de brug net achter ons heel lawaaiige treinen rijden! Ach, wat deert het we hebben inmiddels weer vakantiekoffie en genieten van een magistraal uitzicht.

Rondje MMR (6)

De GPS verteld mij dat we inmiddels al 345,4km hebben afgelegd, vandaag dus 49,4km en 6 sluizen opgeschoten.

Dinsdag 5 juli Anhee - Heer-Agimont

Geen oog dicht gedaan, slecht geslapen! Die rot treinen ook! Hier gaan we in het vervolg dus niet meer liggen, zeker niet meer overnachten. Tegen 8.00uur gaan we maar weer varen, gezamenlijk varen we naar Dinant, daar liggen we om 9.15 vast aan een nieuwe steiger deze ligt voor ons aan stuurboord. Moeder, dochter en kleindochter gaan wat boodschappen doen en geld pinnen, opa en ik genieten vanuit de kuip van het uitzicht en de koffie natuurlijk.

Rondje MMR (8)

Als iedereen weer aan boord is varen we verder naar de Franse grens. Om half 2 komen we aan in Heer-Agimont, hier blijven we vandaag maar liggen! Er worden door ons beide gasflessen, water en diesel in geslagen, ik laat 359 liter rood spul in de brandstoftank lopen, deze zit tot aan de tankdop toe vol! Opa neemt een bijna lege gasfles van ons aan boord zodat wij met 2 volle verder kunnen. We schuiven de beide Vletjes zover mogelijk naar voren zodat er niemand voor een bunkeractie in de weg ligt.

Er ligt inmiddels ook een luxe motor achter ons, de Wisa uit Deventer, ik zit daar lekker te kletsen en de tijd vliegt om, opa wil trakteren op chinees eten! Jammer maar dat kennen ze hier dus niet.