www.dolmanvlet.nl

Afgelopen winter zijn we op het idee gekomen om ons met 5 schepen in te schrijven voor de 21ste editie van de Friese Elfstedenweek te water, die wordt gehouden van 14 t/m 19 juli 2008.

Het is donderdagavond 10 juli als we met drie schepen, onze Dolmanvlet 11.00, mijn broer met zijn Dolmanvlet 9.70 en onze vaar vrienden met een spiksplinternieuwe Tyvano Breva 12.20, van de Vinkeveense plassen vertrekken richting Leeuwarden. De urenteller staat op 2709,5 uur en de dag teller van de GPS heb ik op nul gezet. De trip voor deze avond gaat naar Muiden en vandaar zien we wel. Om precies 18.00 uur zijn alle drie de schepen geschut door de Demmerikse sluis, we vervolgen de reis via de Middenwetering en Angstel naar het Amsterdam Rijnkanaal. Even voor half 8 varen we door de brug van Nigtevecht de Vecht op en om kwart voor 9 zijn we bij de sluis van Muiden, de sluiswachter is zo aardig om ons nog naar buiten te schutten waar we, mits we voor half 8 morgenochtend weer zijn vertrokken, op de wachtplaats mogen overnachten. Schepen afgemeerd, ik maak zoals gebruikelijk wat foto’s en drinkt het hele spul bij ons aan boord nog een borrel, we bespreken dat we morgenochtend vroeg om 7 uur vertrekken en dan via Lelystad naar Lemmer dus op tijd de kooien in!

Vandaag 2 sluizen geschut, 1 van € 4,50 en 1 van € 3,30 geen havengeld.

Vrijdag 11 juli Muiden – Lemmer

Om 6.15 uur gaat de wekker! Ik zit toch nog in het werkritme dus was al wakker. Om 7.10 uur is alle apparatuur ingesteld en varen we uit. Er staat “nog” niet zoveel wind uit het zuiden/zuidoosten. Het is net 10 uur geweest als we door de sluis van Lelystad zijn geschut. De windmeter in de sluis geeft zuid 5 Beaufort en een temperatuur van 17 graden aan. De wind is aan het ruimen en neemt iets in kracht toe, net uit de sluis gaat het allemaal nog lekker rustig maar ter hoogte van Urk lopen er al flinke rollers. Ik laat de Vlet bewust iets verleieren om op die manier te voorkomen dat we een stukje dwars op de golven komen te liggen. Om 11.30 uur zijn we Urk voorbij en komt de Rotterdamse hoek in beeld. Ik en ook mijn zoon Renzo genieten met de rondspantvlet van het iets wat ruige water, de dames aan boord vinden het wat minder prettig. Als we eenmaal de Rotterdamse hoek voorbij zijn worden de omstandigheden ook voor de dames wat prettiger. Half 2 zijn we bij de (oude) sluis van Lemmer, die staat al open en ik zie dat mijn schoonvader Hans ons al staat op te wachten. Opa stapt bij ons aan boord en vaart mee want wij kunnen in ieder geval bij hem, in het dok, langszij liggen! De andere 2 schepen nemen ieder ook een ligplaats in tegen een ander schip aan, het duurt net aan een half uurtje als er achter ons een zeilboot vertrekt zodat de andere 2 schepen daar plaats kunnen nemen! Zo de hele KBC ligt weer bij elkaar! KBC? Tja, dat is een verhaal apart maar staat voor “Klote Boten Club”. De dames gaan winkelen, de schipper van de “IL Vento” en ik kopen een visje met een drankje er bij en genieten van het volk wat op straat bootjes aan het kijken is. Aan het eind van de middag ga ik een poging ondernemen de lekkage van de toiletpomp te herstellen, na het demonteren en weer in elkaar prutsen lekt de pomp nog harder dan daarvoor! Dus naar de watersportshop schuin aan de overkant van de straat voor een nieuwe pomp, deze kost hier verhoudingsgewijs meer als een heel nieuw toilet dus met enige tegenzin reken ik af. De pomp wordt gemonteerd en het toilet werkt weer als vanouds en …… zonder lekkage! Jacqueline heeft voor een aantal dagen boodschappen ingeslagen dus we kunnen even vooruit. S’avonds genieten we met z’n allen aan boord van de nieuwe Tyvano Breva van de vakantiekoffie en natuurlijk nog een borrel.

Vandaag 2 sluizen geschut 1 betaald € 5,00 de GPS staat op 109,2 km, liggeld € 11,50.

Zaterdag 12 juli Lemmer – Wartena

Iets over 9 uur, iedereen is klaar, het regent pijpenstelen, en het ziet er niet naar uit dat het weer snel verbetert. Dus trossen los en varen maar! Hoe meer we Lemmer achter ons laten hoe droger het wordt, de zon komt zelfs gedag zeggen en hele stukken hemel kleuren blauw. We varen op het Prinses Margrietkanaal, het wordt elke minuut drukker met boten, als we aan de overkant van het Sneekermeer door de keersluis zijn gevaren zie ik mijn vader met de Catharina ons al opwachten, hij zal ook aansluiten en ons volgen om ook deel te nemen aan de Friese Elfstedentocht.

Het is ongelofelijk druk op het Prinses Margrietkanaal, bij Grou wordt het duidelijk waarom het zo druk is………… de start van het SKS Skutjesilen, wij varen door. Bij de kruising bij/naar de Princenhof draaien wij bakboord uit en varen door naar Wartena, direct door de brug mag je liggen en de hele kade is vrij, dus alle 5 de schepen kunnen daar prachtig afmeren. Het is kwart over 1, zeggen mijn vader en vriendin gedag en gaan daarna even een broodje eten. Later die middag drinken we met zijn allen een biertje, wijntje, nootje erbij enz. bij pa aan boord. Die avond passeert er door het water een auto (BMW) die een vlot met aanhanger en een rent a toilet voortrekt. Het past allemaal precies door de brug en het gaat allemaal net aan goed maar het is wel een heel apart gezicht om een auto te zien varen?! De bemanning van de “Les Chevres 4” zorgt deze avond voor de vakantiekoffie!

De havenmeester komt langs, we zitten met zijn allen bij de Les Chevres 4 aan boord en roepen “doe maar 50 meter” Hij rekent heel sportief voor alle 5 de schepen 50 meter en voor 10 personen toeristen belasting, we betalen € 45 en knippen het bonnetje in 5 stukken. Dat gedoe met toeristen belasting in je eigen land vind ik ronduit belachelijk! In mijn beleving moet dat vandaag nog worden afgeschaft!

Oh ja die vakantiekoffie is als volgt; een klein scheutje Triple sec (sinaasappellikeur) een schepje bruine suiker, koffie er op, goed doorroeren, en natuurlijk de slagroom er op!

Vandaag gezamenlijk het liggeld betaald, 42 km gevaren en hadden daar 4,2 draaiuren voor nodig.

Zondag 13 juli Wartena – Leeuwaarden

Half 8 stap ik uit de kooi de douche in, Jacqueline volgt, en ons kroost gaat er ook onder. Vervolgens worden er gebakken eitjes, gekookt en/of bevrucht ter tafel gebracht voor een lekker gezamenlijk ontbijt. Intussen heeft Jacqueline de doucheruimte weer netjes droog gelapt en opgeruimd.

Om tien over 9 vertrekken we richting Leeuwaarden om ons daar tussen de Elfstedenvaarders te voegen. Ik heb nog een waterkaart van 2003 dus aan het eind van de vaart verwacht ik een brug? Weg brug! De vaart gaat bakboord uit? En een stukje verder blijkt een aquaduct te zijn gerealiseerd! Dat is mooi zeg! Het is half 12 als we door de brug aankomen in de prinsentuin. Achter de commissieschepen zijn nog precies 2 plekjes vrij. Daar worden de 5 schepen aan elkaar vastgeknoopt, het is er al geweldig druk. Even voor tweeën lopen we naar “de koperen tuin” daar halen we alle bescheiden, we krijgen diverse tassen o.a. met wat proviand, nemen 4 T-shirts mee en lopen nog een rondje Prinsentuin om te kijken “wat voor een vlees er in de kuip ligt” ik zie een Dolmanvlet 9.70S die we nog niet kennen dus maar even een praatje maken! De eigenaar vindt ons initiatief van www.dolmanvlet.nl helemaal geweldig en we mogen alle foto’s maken en alle gegevens opschrijven. Om 17.00 uur is het eerste palaver! Op dat moment regent het dat het giet, dus allemaal naar binnen. Gelukkig was daar op gerekend. We krijgen een duidelijke uitleg van het geheel en het is een vrolijke boel! Daarna aan boord een happie eten en uiteraard op de “Mijn Trots” maar i.v.m. ruimte gebrek, wordt het de “IL Vento” de vakantiekoffie e.d.

Het havengeld is vanaf vandaag bij het inschrijfgeld, € 100 per motorboot, inbegrepen! 17 km gevaren met 1,8 draaiuur

Maandag 14 juli START Friese Elfsteden week van Leeuwaarden via Sneek naar IJlst

9 uur klinkt het startschot vanaf het prachtige statenjacht de “FRISO” dit wordt feestelijk voorgegaan door een toespraak van de voorzitter van de WV de Meeuwen mevr. L. Kolk gevolgd door John Jorritsma commissaris van de koningin te Friesland. Hierna maakt de Friso los en volgen alle 180 kano’s die op hun beurt weer worden gevolgd door ruim 100 motorboten, 20 sloepen en een paar zeilboten.Nadat we door het gekrioel heen zijn varen we Leeuwarden uit, bakboord om en vervolgens over stuurboord de Zwette in. Deze vaart is nog niet zo heel lang geleden bevaarbaar gemaakt voor schepen met een doorvaarthoogte van 2.50 meter. Onze Gillissenvlet heeft een doorvaarthoogte van slechts 2.37 meter, dus geen probleem! Het is werkelijk een schilderachtige vaart in één woord “prachtig”

Ik had in het voorjaar in maandblad “Motorjacht” al wat stukken gelezen over deze vaart en daarin viel mij een foto op van de openstaande Dompsluis. Onze vaarvrienden met de splinternieuwe “Tyvano Breva” 1220 varen de tocht ook mee, hun schip is 2.35 meter hoog en maar liefst 4.35 meter breed!

Na het zien van de bewuste foto heb ik direct de kaart er bij gepakt en kwam tot de ontdekking dat de Dompsluis maar 4.50 (in werkelijkheid 4.40) meter breed is! Oeps dat kan maar net! We konden gelukkig met 2 boten direct door de openstaande sluis goed afmeren en naar de sluis toe lopen. Daar hebben we met zijn allen de “IL Vento” opgevangen en door het sluisje heen geholpen/getrokken! Het ging maar net en zorgde voor wat oponthoud! We hadden nogal wat bekijks met deze actie. Hierna vervolgen we onze weg naar de Houkesloot daar moest de eerste stempel worden gehaald. Petje af hoe dit is georganiseerd! Perfect!

Dan door Sneek via de Geeuw door naar IJlst. Aangekomen in IJlst, is het een waar feest! Alle bewoners aan de Draai hebben hun tuintjes beschikbaar gesteld voor het aanleggen van de vele jachten die meedoen. Er is koopavond, levende muziek, de houtzaagmolen “De Rat” is vol in bedrijf en te bezichtigen, fierljeppen, een rondvaart zittend op melkbussen met een molenpraam, één groot feest. We bezoeken de houtzaagmolen, kijkcentrum “Nooitgedacht” winkelen wat maken een rondvaart zittend op melkbussen, we hadden dit echt niet willen missen! Aan het eind van de avond zetten we het feestje bij ons aan boord nog even voort met een borrel, nootje, worstje e.d. en er wordt veel gelachen.

31,2 km gevaren.

Dinsdag 15 juli van IJlst via Woudsend – Sloten – Woudsend – De Fluezen naar Stavoren

Vroeg op! Om 8.15 uur lopen Jacqueline en ik richting de stadsherberg en kopen onderweg vers brood.

Om half 9 is het palaver bij de stadsherberg “Het Wapen” waar de instructies van deze dag worden gegeven, vooral de kanoërs worden geattendeerd op de harde wind! Aan de motorbootvaarders wordt gevraagd zoveel als mogelijk is de helpende hand te bieden. Na het palaver lopen we terug naar de Vlet starten de Volvo en varen om even voor 9 uur IJlst uit via de Wijde- en Nauwe Wijmerts over Osingahuizen naar Woudsend en verder over het Slotermeer naar Sloten.

Er staat een straf windje 5 a 6 Beaufort, wat menig kanovaarder op het Slotermeer in de problemen brengt, zij worden goed geholpen sommige worden zelfs gesleept! In Sloten aangekomen kunnen we aanleggen. We lopen gezamenlijk naar het prachtige stadhuis om het stempeltje te halen en wandelen nog wat door Sloten. Weer aan boord vertrekken we naar Woudsend en via de Rakken naar het Heegermeer en Fluessen en via Galamadammen en Warns naar Stavoren. Op het Heegermeer en Fluessen hebben we de wind vol op de kop, prachtig! Kwart over één meren we af achter het

J.L. Hooglandgemaal van Stavoren, de eerste kano’s arriveren ook. Als de schepen goed vast zijn gemaakt worden de wandelschoenen ondergebonden en lopen we door Stavoren, kijken bij het vrouwtje en halen de stempel bij het gemaal. Ik kijk daar nog even binnen en zie een prachtige 1 cilinder Kromhout gloeikop staan die in perfecte staat verkeerd en regelmatig nog draait. Later op de middag worden we met een bus naar Hindelopen vervoerd om daar het stempeltje te halen! In de haven eten we een lekker visje met frietjes er bij en een ijsje toe. Bij de VVV halen we de stempels en ook maar gelijk voor onze buren van de “Zilvervos” die bij ons langszij ligt. Die kennen we weer van de “Gillissenvaarders club”

Opa en oma van de “Les Chevres” hebben koffie en een borrel toe. Even voor 10 uur ga ik nog wat drinken bij Leo en Betty van de “Zilvervos”

Vandaag 40 km gevaren.

Vletten