www.dolmanvlet.nl

Als iedereen weer aan boord is varen we verder naar de Franse grens. Om half 2 komen we aan in Heer-Agimont, hier blijven we vandaag maar liggen! Er worden door ons beide gasflessen, water en diesel in geslagen, ik laat 359 liter rood spul in de brandstoftank lopen, deze zit tot aan de tankdop toe vol! Opa neemt een bijna lege gasfles van ons aan boord zodat wij met 2 volle verder kunnen. We schuiven de beide Vletjes zover mogelijk naar voren zodat er niemand voor een bunkeractie in de weg ligt.

Er ligt inmiddels ook een luxe motor achter ons, de Wisa uit Deventer, ik zit daar lekker te kletsen en de tijd vliegt om, opa wil trakteren op chinees eten! Jammer maar dat kennen ze hier dus niet.

Rondje MMR (9)

We vinden wel een pizza restaurant! Een aanrader! Lekker gegeten, en dus terug naar de boot voor de vakantiekoffie. Later op de avond zitten de kinders en moeders bij opa en oma, ik zit tot laat in de avond met een biertje gezellig te ouwehoeren bij Willem op de Wisa!

Vandaag 25km gevaren 5 sluizen geschut. Oh ja die vakantiekoffie is als volgt; een klein scheutje Triple sec een schepje bruine suiker, koffie er op, goed doorroeren, en natuurlijk de slagroom er op!

Woensdag 6 juli Frankrijk in en afscheid van opa en oma. Heer-Agimont - Revin

We staan weer eens vroeg op! Eigenlijk was dat helemaal niet nodig want we kunnen pas om 9.00uur door de sluis Frankrijk in.

We nemen uitgebreid afscheid van opa en oma, die varen weer terug naar Holland, wij gaan dit keer echt door! Opa en oma staan op de sluis, wij kopen het benodigde vignet en klaren in, dit verloopt vlot want onze gegevens stonden blijkbaar nog in de computer!

Om half 10 worden we uitgezwaaid en varen weer verder, we willen naar een heel fraai plekje ….Revin! We passeren Givet, Vieux -Wallerand, het gaat lekker, de automatische sluizen werken perfect tot dat we bij Fepin zijn, die gaat spontaan in staking! Ik spreek nagenoeg geen woord Frans en mijn vrouw al evenmin! Dus ons zoon maar op de kant afgezet, hij drukt op een knoppenkast en roept op zijn beste school Frans “ecluse 54 Fepin casee” nou, dat werkt dus want na 5 minuten is er al hulp! Ik ben er ook achter dat trekken aan de lijnen tijdens schutten in deze contreien niet bevorderlijk is voor mijn net geopereerde rechter arm, niet meer doen vindt mijn vrouw!

Rondje MMR (10)

Even later varen we weer rustig verder en tjoekelen langs Fumay naar Revin toe, om half 4, 9 sluizen en twee tunnels verder komen we aan de steiger midden in Revin, we hebben er weer een schitterende plek betalen er € 4,20 havengeld voor (je moet dit wel weten te vinden!) Jacqueline en de kinderen gaan winkelen, ik ga de boot maar eens grondig wassen en de motor zoals oliepeil schroefasvet e.d. controleren. S’avonds genieten we weer van het prachtige uitzicht en de vakantiekoffie! De kinderen kijken weer naar een filmpje.

Vandaag 41,4km opgeschoten 9 sluizen en 2 tunneltjes gepasseerd. Oh ja in de tunnels doet de GPS het niet! Dus de afgelegde afstand kan een paar honderd meter afwijken.

Donderdag 7 juli Revin - Charleville Mézieres

Eindelijk! Heerlijk geslapen, de kooi uit en een stokbroodje kopen! Lekker ontbijten en weer verder varen! Het begint te regenen en flink ook, de ruitenwissers draaien overuren! Op de derde sluis heeft mijn dochter blijkbaar sjans, hij is niet weg te krijgen en fietst zelfs naar de volgende sluis toe! Op de daarop volgende sluis staat een zeer behulpzame jongen van de VNF, we geven hem een biertje voor later op de dag. Om 12.00uur varen we door het mooie Monthermé heen, dit keer varen we door! Je moet hier wel kunnen improviseren voor een ligplaats maar waar een wil is……. Bij een soort trapje (daar zijn er een paar van) kun je hier redelijk goed afmeren, een uitgebreide wandeling is hier echt meer dan de moeite waard, het plaatsje zelf is ook een bezoekje waard!

De volgende sluis staat open met een boot er in en de lichten op dubbel rood? Een stukje opschuiven en we kunnen mee, het probleem is snel verholpen, het blijken Engelsen te zijn met een Linssen ducth sturdy. We besluiten nog 2 sluizen door te varen naar Charleville Mézieres! Samen met de Marianna vervolgen we de vaart in een statige regenbui. De laatste sluis van vandaag schutten we geheel droog, de zon komt er zelfs door. We vinden nog net een plekje aan het einde van de steiger bij de camping, de Engelsman gaat door naar de “nieuwe” haven, maar komt even later terug, hij kan niet onder de brug door! De steiger is vol dus bieden wij hem aan om maar langszij af te meren. Ik blijf lekker aan boord en de rest gaat weer eens winkelen. Een prachtige avond volgt het weer wordt steeds mooier, we spelen met de kinderen een potje klaverjassen en ik onderneem een tweede poging om het havengeld te voldoen, echter dit keer was het kantoor gesloten, op een bordje maak ik op dat het kantoortje morgen om 10.00uur weer open is. Tja, dan zijn wij waarschijnlijk al weer vertrokken! Bij de eerste poging was er geen kas om geld te wisselen!

Vandaag 42,1km en 7 sluizen verder.

Vrijdag 8 juli Charleville Mézieres - Mouzon

Weer goed geslapen! Voor mijn doen zelfs uitgeslapen, 8.00uur! Dus wassen scheren en een stokje kopen. De Engelsen zijn ook wakker en we babbelen over de reis en over bootjes natuurlijk! Hij vindt zijn eigen schip eigenlijk te groot en valt voor de prachtige lijnen van Th. Gillissen! Jammer hij is niet te koop, we zijn er zelf veel te trots op! Om 8.45uur gaan de trossen weer los, op naar Sedan. We worden gevolgd door een boot die zich schijnbaar inhoudt? Hij wil niet voorin de sluis schutten! Nou dat maakt ons dus niets uit, er hangen genoeg fenders om de Vlet en anders zit er altijd nog een stevig stukje touw om heen! Het schutten verloopt wonderlijk goed, de kinderen zijn er behoorlijk druk mee! Ik mag namelijk sinds afgelopen woensdag van de mede bemanning niet meer bij het stuur vandaan! Om 12.15 zijn we boven in de sluis van Sedan, een kwartiertje later liggen we vast in de haven bij een camping, dus wandelschoentjes aan en op pad! Door het centrum en winkelstraat lopen we naar de grootste burcht van Europa. Entreekaartjes kopen en kijken maar! We krijgen een soort cassette praatpaal mee die de rondleiding in het Hollands verteld! Handig! Via de groene pijlen worden we door de burcht geleid heel indrukwekkend. Om 14.15uur zijn we weer buiten, op aandringen van de kinderen kopen we bij een hele grote M een hamburger! Ik vind het meer op een soort zeem lijken maar ach het smaakt best! We slaan nog wat proviand in en lopen weer terug naar de Vlet. We vinden de ligplaats niet echt super en besluiten 16km en 2 sluizen verder te gaan naar Mouzon, dus 15.45uur draait de Volvo weer en gaan de lijnen weer los. Net voor de sluis van Mouzon dreigt het te gaan regenen, en in Mouzon ligt de passantenhaven al vol! De eerste spetters komen, en vragen maar heel brutaal aan de schipper van de “Kijk uit” of we langszij mogen, hij knikt ja en direct begint het te storten van de regen. Het is inmiddels 2 uur verder 17.45uur, we liggen weer! Eerst maar eens een happie eten, en na de afwas aan de wandel.

Rondje MMR (12)

Mouzon is een heel mooi plaatsje,alles ziet er heel fraai en verzorgt uit.Terug aan boord is het weer tijd voor vakantiekoffie, we kijken maar weer eens naar een filmpje “help de dokter verzuipt” neutje er bij, prachtig! We hebben er na een week precies 500km opzitten, vandaag 45,4km afgelegd 8 sluizen geschut en €7,20 liggeld betaalt.

Zaterdag 9 juli de ontmoeting met de Blue Fantasie. Mouzon - Dun sur Meuse

Het is weekend dus uitslapen! 8.15uur een record! Tja, dat uitslapen is blijkbaar aan mij niet besteed, dan maar wassen scheren die oude Volvo starten en varen maar, wat een leven! Heerlijk! Ik geniet er met volle teugen van evenals de medebemanning. Echter wordt de vroege ochtend door onze jeugd meestal horizontaal vanuit de AK beleeft.

9.00uur de eerste sluis vandaag, we hebben net als gisteren weer een meeschutter de Edna, we varen 3 sluizen mee en haken in Stenay af! 11.45uur gaan we met de wandelschoentjes aan Stenay in, hier is niet echt wat te beleven en het is inmiddels al aardig opgewarmd ± 25 graden! 12.20uur zijn we al weer aan boord en gaan weer varen, 4 sluizen verderop bij Dun sur Meuse is een mooie aanleg plaats, de Edna ligt er ook, de schipper maakte een mooie opmerking tegen Jacqueline, zo van “uw man heeft echt vakantie hè” we hebben hem maar uitgelegd wat er met mijn arm aan de hand is! Tja, ik mag immers niet meer bij het stuurwiel vandaan. Even later meert de Blue Fantasie uit Rotterdam ook aan de steiger af, die zijn we vorig jaar ook al eens tegen gekomen! Al gauw staan ze bij ons naast de boot en we praten wat, vervolgens vraag ik hun aan boord, dat praat makkelijker dus, biertje, wijntje, chipje, nootje en het is super gezellig! Zij hebben drie zonen van ongeveer dezelfde leeftijd als onze kinderen, dat klikt meteen, ze hebben de grootse lol met zijn vijven! De papa’s en mama’s trouwens ook!

Rondje MMR (14)

Het weer is aardig opgeklaard we genieten in de kuip van 5 kinders die aan het zwemmen zijn in de Meuse. Even na het eten en de afwas vraagt Fini van de Blue Fantasie ons op de koffie, mooi heeft u ook vakantiekoffie? Vakantiekoffie wat is dat? Dus de bruine suiker, Triple sec en de slagroom mee naar het grote achterdek van de Vripack kotter, nou dat valt in de smaak bij de buren! We babbelen en borrelen tot in de late uurtjes met elkaar, de gezamenlijke kinderen hebben het nu met vriendjes reuze naar hun zin!

Vandaag 38,1km verder gekomen, 6 sluizen geschut en € 6,00 havengeld betaalt.

Zondag 10 juli Dun sur Meuse - Verdun

Lekker vroeg wakker! Ik had gisterenavond de watertank gevuld zodat we uitgebreid kunnen douchen, heerlijk is dat zeg! Ik ga de Vlet steeds meer waarderen! Om half 8 liggen er al 2 boten voor de sluis te draaien? Het is zondag dus voor 9.00uur gaat dat apparaat echt niet open! Even later gaan ze maar weer aan de kant. 10 voor 9 liggen we achter de Edna uit IJsselmonde voor de sluis en schutten als eerste, de Blue Fantasie volgt daarna. Hierna zijn de sluizen handbediend die nemen dus wat meer tijd in beslag, maar dat heeft ook weer zijn charme. Het kanaal is hier ook een stuk smaller, de gemiddelde snelheid is nog maar 8,5 – 9km p/u. De omgeving is fabelachtig, prachtige vergezichten en de Maas kronkelt verderop in het dal. Bij de laatste sluis voor Verdun staan een groot aantal witte kruisen die herinneren aan de slachting die hier in de eerste wereldoorlog heeft plaats gevonden, ik vind dit erg indrukwekkend! De Fransen hebben in die tijd hier stand weten te houden, maar tegen welke prijs? 700.000 doden! Waanzin als je er over nadenkt.

Op dit smalle stuk passeren we een spits, het gaat allemaal maar net, en het gaat goed! Als we in Verdun aankomen, komt de plek en de herinnering weer boven van 1987, brand aan boord van de Aquanaut die mijn schoonouders toen hadden, dit kwam door een lekke koelwaterslang die op de dynamo lekte waardoor een fikse kortsluiting ontstond met brand als gevolg. We hebben destijds twee dagen daar gelegen, een autobedrijf heeft toen de dynamo gerepareerd, ik zelf kon met wat stukken draad een knip en striptang en wat kabelschoentjes de zaak weer redelijk herstellen. Er moet daar nog ergens een anker op de bodem liggen die we in lichte paniek hadden uitgeworpen, maar vergeten op een bolder vast te zetten.

Rondje MMR (16) Rondje MMR (17)

Vletten