www.dolmanvlet.nl

 

 

In de zomer van 2007 zijn we met onze “POSSESSION 3” via Zeeland een “buitenom” rondje België gevaren, via de kustplaatsjes en vandaar binnendoor weer terug. Hier ons reisverslag van dag tot dag

 

 

Zaterdag 14 juli 2007 Vinkeveen – Gorinchem, de urenteller staat op 2432,2 uur, de GPS dag/trip teller hebben we op nul gezet.

Ja, het is zover nu echt op vakantie, we komen om even na 8 uur onze kooi uit, eten een broodje, en om half 9 komt de eerste al (mijn broer Michel) om ons uit te zwaaien. 10 minuten later zijn opa & oma er ook en starten we de Volvo. Het weer is uitstekend een strak blauwe lucht en het voelt lekker aan.

8.45 uur trossen los en we gaan op weg, opa, oma, mijn broer en de overburen van de Happy zwaaien de armen uit de kom! Via de SmS krijgen we van diverse vrienden en kennissen nog een fijne vakantie toegewenst.

We varen rustig de Vinkeveenseplas op naar de Demmerikse sluis. Om half 10 zijn we geschut en om 10 uur draaien we het Amsterdam Rijnkanaal op, het eerste stuk behoorlijk schommelend maar daarna met wat meer rust. Rond 12 uur krijgen we via de marifoon te horen dat we de Beatrixsluis mogen invaren, een kwartiertje later varen we daar weer uit. We draaien stuurboord uit een klein stukje de Lek op om vervolgens weer over bakboord naar de sluis van Vianen te varen. Daar hebben we pech net de deuren dicht! Even wachten dus, maar om 13.00 uur varen we al op het Merwedekanaal. De haven van Vianen ziet er erg vol uit, daar is geen plek meer voor ons. Het is nog vroeg dus varen we door naar Gorinchem. De bruggen op dit deel van het Merwedekanaal worden na elke oproep via de marifoon vlot geopend! Deze bruggen (met uitzondering van de Bolgerijensebrug) worden bediend vanuit een centrale post te Gorinchem, alle brugbedieners daar krijgen van ons een gewaardeerde pluim want de bediening gaat (bij ons) altijd erg vlot.

Het valt ons op dat er wel erg veel grote dode palingen in het kanaal drijven?? We hebben er maar zo een 50 geteld. 15.20 uur meren we vast in een passende box net voor de laatste brug in het centrum van het mooie Gorinchem. Jacqueline gaat, met onze zoon Renzo en dochter Jolien, lekker de stad in, de schipper blijft aan boord om te gaan genieten van een welverdiend biertje.

Na een tijdje komt de familie bepakt en bezakt met nieuwe kleren e.d. weer terug aan boord. Jacqueline was zo lief om bij de Febo overheerlijke kroketten mee te nemen, die smaken zo goed dat Renzo besluit er nog maar 4 te gaan halen inclusief frietjes. Ondertussen worden we vanaf de wal bespeeld door een accordeonist die gezellig speelt en erg mooi zingt. Door het applaus van alle boten houdt ze het plezierig lang vol. Genietend van ons tweede portie en de felle zon relaxen we daar heerlijk bij. Eenmaal uitgebuikt een lekker soft ijsje toe, daarna de gebruikelijke “vakantiekoffie” kijken we een filmpje op de tv en gaan dan ons koffertje in. De eerste dag vakantie zit er alweer op!

Vandaag hebben we volgens de GPS 57,35 km afgelegd en 3 sluizen geschut, daar hadden we 6,5 uur voor nodig. Aan haven geld moest € 11,00 worden afgerekend.

 

Zondag 15 juli 2007 Gorinchem – Benedensas

Even na 8 uur worden we wakker en gaan uitgebreid douchen. Rond 9 uur gaan de trossen los om aan te sluiten bij de sluis om te schutten richting de Merwede. Om half 10 zijn we al door de sluis en nuttigen al varend een broodje. Het is erg rustig op de Merwede, we varen rustig richting Werkendam om via de Biesbossluis en de Biesbos verder te varen richting het Hollandsdiep. Deze sluis draait op zondag vanaf 10 uur en exact om 10 uur gaan de deuren voor ons open, geweldig!

Via de Biesbos komen we op de Amer, met de onmiskenbare koeltorens voor ons, vervolgen we onze weg over het Hollandsdiep naar de Volkeraksluizen. Het is raar weer, achter de zon blauw met veel bewolking en voor ons grauw. Het grauw wordt steeds dreigender dus voor de zekerheid doen we de kuiptent er maar op. We horen op de radio dat het westen wordt getroffen door zwaar onweer en zware regenval, nou wij hebben mazzel want met 10 dikke spetters hebben we het wel gehad. Iets voor 1 uur liggen we te wachten voor de Volkeraksluis wat zeker een uur duurt. Eenmaal de sluis door meren we af achter de wachtsteiger. Niet voor lang want een groene soepachtige drab op het water in combinatie met de stinkende lucht doen ons snel besluiten daar niet te blijven liggen.

Het is half drie als we weer verder varen, we bekijken de kaart en het wordt of Dinteloord of Beneden Sas. De laatste dus, op naar Beneden Sas. We banen ons een weg tussen de (soms behoorlijk hoge) golven van de drukke scheepvaart richting het schelde rijnkanaal. Om tien voor 4 nemen we een fraai plaatsje in bij de gastvrije watersportvereniging “Volkerak” we hebben een werkelijk schitterend uitzicht op een natuurgebied waar een aantal Schotse hooglanders vrij rond lopen.

De zon doet ook zijn best en de temperatuur is behoorlijk gestegen, Jacqueline loopt met de kids naar de sluis en de schipper neemt een koel biertje. Als de familie even later weer op de steiger is nemen we gezamenlijk plaats in de schaduw (het is ook nooit goed) op een houten bank tegen het clubgebouw aan en nuttigen een heerlijk ijsje voor de standaard prijs van 40 cent! We luieren een poosje op het voordek op onze net aangeschafte “comfort seats” die zijn erg praktisch. Het is zes uur en eigenlijk nog veel te heet om te koken, toch moeten we er aan geloven en samen met Jacqueline maken we heerlijke macaroni. Na de afwas gaat Jacqueline met de kids het natuurgebied verkennen, ze lopen tussen de Schotse hooglanders, pony’s, aparte vogels en vele andere dieren in, ze vinden het prachtig. 21.00 uur, het is nog steeds broeierig warm Jolien en Renzo gaan het water in om af te koelen, Jacqueline geniet op deze schitterende zomeravond van haar chocolademelk, ik geniet van de vakantiekoffie en bereid de boot voor op de komst van de muggen! Toch vang ik er (s’nachts) nog zeker een stuk of 6, waar komen die kr… toch vandaan?

Vandaag 6 uur onderweg geweest, 3 sluizen geschut, 64 km afgelegd en € 9,90 aan liggeld betaald.

 

Maandag 16 juli 2007 Benedensas – Goes

Typisch maandag, het zal het werkritme wel zijn want om 7 uur ben ik klaar wakker. Mede ook door de gierende wind die door de tuidraden van de “stokkies” (zo noemen wij zeilboten) doorwaait. Het ziet er erg grijs en dreigend uit dus doen we de kap/kuiptent er maar op sluiten de poorten, het vluchtluik laten we nog even open. We luisteren op de radio naar het weerbericht en die voorspeld niet veel goeds. Het luik moet snel dicht want het begint te onweren en flink te regenen. Het is inmiddels 9 uur en ik ga er maar uit. Na het dagelijkse scheer en was ritueel van het hele spul een uitgebreid ontbijtje, na de afwas klaart het zowaar wat op, Jacqueline zeemt de ramen droog, de Volvo wordt gestart en om 11.10 uur varen we richting het Schelde rijnkanaal. Waar gaat de reis vandaag heen? We hebben Tholen in gedachte maar het weer knapt helemaal op en is misschien Goes ook nog een optie. Bij Tholen hebben we er alle vertrouwen in en durven de oversteek van de Oosterschelde nu wel aan.

13.00 uur komen we aan bij de Bergsediepsluis, deze schut ons vlot naar de Oosterschelde. Het is mooi weer maar met een wat heiig luchtje. Zoon Renzo is vandaag bevorderd tot 1e stuurman (vindt ie prachtig) we varen zowat alleen en maken allerlei grapjes zo van “hé kijk daar een zeehond” en “kijk daar een haai” totdat Jacqueline aan bakboord echt iets haaiachtig ziet. Ze denkt nog van “nee dat kan niet” het komt nogmaals boven en het lijkt een zeehond, maar die hebben geen vin! Bij de derde keer zegt ze “kijk het is een dolfijntje” inderdaad het blijkt een bruinvis te zijn, hij zwemt gezellig mee en laat zich vele malen zien. De tocht verloopt voorspoedig, het gaat wel iets harder waaien en het betrekt wat meer. Ongeveer 14.50 uur zijn we bij de Goessche Sassluis. Precies op tijd want het begint te spetteren en de heiige lucht veranderd in regenwolken. We schutten met 2 schepen en varen het havenkanaal uit naar de stadshaven in Goes. De twee bruggen in Goes draaien elk heel uur dus moeten we even wachten. Rond 16.15 uur krijgen we box 29 toegewezen, de havenmeester roep van “naast haar broertje” naast box 29 blijkt een Valkvlet “de Engel” te liggen van dezelfde afmeting. Gewapend met paraplu’s lopen we door Goes, het is best warm, wat is Goes toch een mooi plaatsje.

Bij een plaatselijke supermarkt wordt proviand gehaald, terug aan boord krijgt alle proviand een plaatsje, drinken we een drankje, ik sta te kletsen met de buurman van de “Engel” uiteraard over de beide Vletten en Jacqueline zorgt voor het eten. Het weer wordt steeds slechter, het regent letterlijk “stront van de dijk” na de afwas kijken we iets verveeld TV maar genieten wel weer van de vakantiekoffie.

De GPS verteld mij dat er vandaag 45,3 km is afgelegd, we moesten 2 keer een sluis schutten, hier hadden we 5 uur voor nodig. Vanaf de thuishaven is nu 166,6 km afgelegd. Er moest € 16 liggeld worden afgerekend.

 

Dinsdag 17 juli 2007 Goes – Veerse meer (eiland bij Kortgene)

8.15 uur tijd om op te staan, ik ga me wassen en een ovenvers broodje kopen, Jacqueline doet een corvee beurt door de boot en wast zich ook. We ontbijten gezamenlijk en buiten ziet het er goed uit, lekker temperatuurtje, windje en zon vooral de zon! Het is 10.00 uur en we gaan Goes eens wat beter verkennen. Tja moeder en dochter doen dat winkeltje in winkeltje uit ik heb voornamelijk interesse in de bouwarchitectuur en de mensen op straat. Op het plein in het centrum is een grote markt waar wat lekkere dingen worden gekocht, Ik en zoon Renzo happen een heerlijk Hollands nieuw harinkje, daarbij hebben we nogal bekijks van een groep Japanners die dat blijkbaar nog nooit eerder hadden gezien. We lopen met de tassen fruit e.d. terug naar de haven, kopen bij de warme bakker nog een extra broodje voor morgenochtend. Het is even voor 1 uur en we besluiten van de brugopening om 13.00 uur gebruik te maken en op het Veerse meer een leuk plekje op een eiland op te zoeken, we hebben een hele goeie indruk opgedaan van dit prachtige Goes. We varen in een konvooi met voornamelijk “stokkies” terug naar de Goesche Sassluis en om 14.00 uur varen we al op de Oosterschelde, er staat een stevig briesje maar komt voor ons van land dus varen we vrij rustig in de luwte onder de zandkreekdam richting de zandkreeksluis die ons na 50 minuten naar het Veerse meer schut. Op het Veerse meer is het een gezellige drukte, er is veel te zien, campings, jachthavens, waterskiërs, surfers enzovoort. In de uitvarende menigte van de sluis varen we met half zij/tegenwind naar het 1e eiland met en plekje voor onze Vlet. Met wat improviseren, een zeilboot die voor ons iets naar achteren verhaald, veel helpende handen, een ferme wind die de Vlet weer weg blaast, hebben we een mooie “eiland” plek tegenover het plaatsje Kortgene.

Het is inmiddels 16.00 uur en liggen we vast aan genoeg lijnen, de toch al wat grotere kinderen kunnen het niet laten direct op krabbenjacht te gaan, wij genieten uit de wind zittend in de open kuip van een nootje en een drankje. Tegen 18.00 uur bereid Jacqueline weer een voortreffelijke “scheeps” maaltijd wat we heerlijk naar binnen smikkelen. De wind is behoorlijk afgenomen en de zon krijgt ook nog een kansje wat resulteert in een werkelijk prachtig gezicht. Zittend op het achterkajuitdakje met de vakantiekoffie er bij is dit toch wel echt genieten! In het heldere water zwemmen een groot aantal harders, dat werkt bij Renzo als een soort magneet, hij en de buurman doen verwoede pogingen om er één te vangen, dit lukt de buurman! Hij haalt er één uit van maar liefst 30cm, Renzo ook echter deze is zo groot als zijn pink (hi hi) later op de avond wordt er nog een kaartje gelegd en gaan we toch wat bijtijds de kooi in.

Vandaag 2 sluizen geschut 18 km verderop gekomen daar hadden we maar liefst 3 uur voor nodig, maar hoeven vandaag geen liggeld af te rekenen.

 

Woensdag 18 juli 2007 Veerse meer (eiland bij Kortgene) – Vlissingen

Ik ben er vroeg uit en ga lekker douchen, als ik weer in de kleren sta maken we los om te vertrekken, daarna neemt Jacqueline een douche en later gaan ook de kinderen eronder. Rond 9.00 uur zijn we bij dat prachtige Veere, de sluis staat al op rood/groen en de deuren worden voor ons geopend, we zijn er al om 9.20 uur doorheen. Via het kanaal door Walcheren varen we door tot Middelburg. Eerst een bunkeractie bij het winkelschip van Jos Boone, want de doucheactie met 4 man aan boord doet een behoorlijke aanslag op de watertank! We laden 396 liter diesel en bijna 600 liter water. Het is 11.00 uur en we varen de Vlet richting de boodschappensteiger en gaan Middelburg in. Middelburg blijft mooi en is een bezoek zeker waard! Wij krijgen tijdens onze wandeling een flinke plensbui op onze kop, ach ja dat mag de pret niet drukken. Terug aan boord eerst de kuip dweilen en droog maken daarna vertrekken we weer want we willen nog naar Vlissingen. De twee bruggen Stationsbrug en Schroebrug laten even op zich wachten zo duurt het minstens een half uur eer we er door zijn met weer een flinke plensbui, waarvoor we toch de kuiptent er maar even hebben opgezet. Half één we kunnen eindelijk weer verder, de volgende bruggen gaan ook niet echt vlot, uiteindelijk liggen we in box 67 bij .V.V.W. de Schelde te Vlissingen. Het is even over tweeën en de regen stopt er mee, we lopen naar de havenmeester rekenen € 15,50 aan havengeld af en gewapend met paraplu’s gaan we Vlissingen verkennen. Na tien minuten lopen we al op de dijk, heel hard waait het niet maar het zeetje ziet er ook niet rustig uit. Er komt een stoet stokkies aan die de buitenhaven van Vlissingen in willen, Jacqueline blijft er gefascineerd naar kijken. Via de boulevard lopen we een eind over de rede, dan Vlissingen zelf in richting het centrum. Leuke bezige stad! Op de terugweg doen we een C1000 aan voor wat boodschappen en gaan weer naar de jachthaven, effe bijkomen! Renzo is een verwoede poging aan het ondernemen om een harder aan de haak te slaan, dat lukt tot aan de haak maar ja dan breekt zijn lijntje. Jacqueline is ondertussen met het eten voor vandaag bezig en ik maak voor de zoveelste keer een nieuw vistuig aan de hengel van mijn zoon, ach ja komt altijd weer goed. Na de afwas weet Jolien met haar visnet een heuse platvis van formaat uit het water te dreggen. Ik heb met mijn pctje verbinding met het beschikbare draadloze netwerk van de jachthaven, super vind ik dit soort diensten! We sturen wat berichten en bekijken uitvoerig de weersverwachtingen voor morgen, bestuderen uitvoerig de kaarten en beluisteren het journaal. Alles lijkt erg gunstig, morgen wordt een nagenoeg windstille dag, het is om 5.30 uur hoogwater. Bij deze omstandigheden durven we wel een kustreisje te maken om zo buitenom naar Zeebrugge te varen dus vroeg naar bed.

Vandaag 6 uur nodig gehad om 1 sluis te schutten en 26,2 km af te leggen.

€ 15,50 aan havengeld afgerekend, de GPS geeft een totaal vanaf Vinkeveen aan van 210,6 km

 

Donderdag 19 juli 2007 Vlissingen – Zeebrugge – Brugge (België) buitenom!

Door schreeuwende en zingende meeuwen worden we al om 6 uur gewekt, wat krijsen die beesten zeg! 6.20 uur de kooi uit, ik en Jacqueline kleden ons aan eten een broodje en bereiden alles voor. Iets voor 7 uur gaan de trossen los, we verlaten voorzichtig de box en jachthaven, op naar de sluis waar we om 7.10 uur vast maken. Er komen nog een aantal schepen bij. Om 7.30 uur varen we de sluis uit en kiezen het ruime zilte sop het weer is rustig de zee wat onstuimig mede veroorzaakt door de loods, vis en veerboten die hier met een behoorlijke gang aankomen en vertrekken, oppassen dus. Eenmaal op wat ruimer water met Vlissingen achter ons en iets schuin achter over bakboord Breskens gaat het een stuk beter neemt niet weg dat een behoorlijk hoge hekgolf van een enorm zeeschip mij toch wat onrustig maakt, ik stuur de kop van de Vlet nagenoeg recht op de golf, de Vlet gedraagt zich voorbeeldig die kan meer hebben dan de bemanning. Een stukje verder varend langs de Belgische kust zien we net onder de kust een aantal zeiljachten varen “op de motor” die weten waarschijnlijk hier beter de weg. Wij varen met de GPS aangesloten op de laptop met een programma genaamd “Tsunamis 99” met een recente update, netjes net buiten de vaargeul. Dit programma is werkelijk prachtig tot op de meter nauwkeurig passeren we de boeien. We hebben wel wat last van de deining die er staat, de Vlet verdwijnt zo nu en dan in een dal waar je alleen nog maar water om je heen hebt! Zo tuffen we met prachtig helder weer naar Zeebrugge, wel hebben we de laatste 20 minuten meer last van de deining ik denk dat dit mede wordt veroorzaak doordat het hier een stuk ondieper is. We trotseren nog weer een stevige hekgolf van een uitvarend zeeschip, ik vindt het een prachtige ervaring, en om 9.40 uur lopen we de haven van Zeebrugge binnen. We varen volgens onze kaart naar de jachtensluis daar aangekomen blijkt deze al jaren buiten gebruik, dus draaien we om richting de grote zeesluis. We melden ons netjes via de marifoon en mogen direct invaren, de sluis meldt “wel zo ver mogelijk naar voren vastmaken” dat vast maken is hier ook wat want deze sluis houdt geen rekening met ons soort notendoppen, het duurt een tijdje maar dan wordt de sluis gevuld met een enorm zeeschip, en even later nog één. We bekijken dit schouwspel en hebben inmiddels apegeduld gekregen, ruim twee uur later kunnen we weer uitvaren. Op naar Brugge, in dit kanaal krioelt het van de vissen en grote ook ik kan alleen niet zien wat voor een soort vis het is. Iets voor 1 uur kunnen we zo de sluis voor Brugge invaren en 15 minuten later zijn we er alweer uit, we sturen stuurboord uit gaan nog 2 bruggen door, hier is een kleine afmeer mogelijkheid voor 2 bootjes, er ligt een klein kruisertje waar wij achter kunnen afmeren, daarachter schijnt, volgens het infobord, vrij gehouden te worden voor een rondvaartboot? Er zijn verder geen voorzieningen maar we liggen er prima. We sluiten de boel af, trekken de wandelschoentjes aan en gaan het centrum van Brugge opzoeken. Dat is vrijsnel gevonden, het blijkt dat we geeneens zo heel ver van het centrum af liggen. Brugge is en blijft prachtig een belevenis op zich, we kopen op de grote markt heerlijke echte Belgische frieten. Ik zie een restaurant genaamd “Vier Winden” maak daar wat foto’s van want onze Vlet heeft jaren onder die naam gevaren. Buikjes rond, dan lopen we door de kern van Brugge, via de “Leonidas” want daar moet natuurlijk 500 gram witte bonbons worden ingeslagen, lopen we weer terug naar de boot. Aan boord drinken we wat en gaan inkopen doen bij de Aldi, die zit schuin aan de overkant van de weg, heel belangrijk want daar kunnen we goedkoop de “Triple Sec” inslaan voor de vakantiekoffie! Terug aan boord worden we getrakteerd op een overheerlijke Surinaamse schotel. Na de gebruikelijke afwas weer genieten van de vakantiekoffie, ik lees nog wat en voor het slapen gaan kijken we een filmpje.

Vandaag 3 sluizen geschut 53,7 km afgelegd en 6,5 uur gevaren. GEEN havengeld! En een geweldig “zee” ervaring opgedaan!

 

Vrijdag 20 juli 2007 Brugge – Nieuwpoort

Vroeg wakker maar draaien nog een keer om en gaan er rond kwart over 8 uit, buiten wordt het steeds grijzer en precies op het moment dat we willen vertrekken breekt de wolk met heel veel hemelwater en onweer. Ik met de plu naar buiten om de trossen los te maken, 9.10 uur varen we weer, de bui wordt steeds heviger maar ach we zitten droog, komen vooruit en zien toch ook nog wat. Je moet bij de Belgen op bepaalde plekken wel geduld hebben want op dit stuk zijn ze niet snel met bedienen. De eerste brug, waar gemiddeld 1 auto per 20 minuten overheen gaat, laten ze ons zolang liggen met de melding wachten op een vrachtschip?! In de verste verte niks te bekennen en na 20 minuten gaat prompt de brug voor ons alleen open? Het zal wel! We zijn er in ieder geval door, zo varen we lekker in de stromende regen met gelukkig een prima werkende ruitenwisser(s) door. Bij Plassendale gaan we bakboord uit richting Nieuwpoort, de sluis staat (altijd) open, de brug die daarop volgt moet wel voor ons open. Er komen 2 slepers aan en in konvooi varen we verder, dit kanaal wordt ook in konvooi bediend, dit gaat redelijk vlot maar wel op zijn tijd! Ach dat bespaart weer wat liters diesel. Aan het eind van dit kanaal schutten we door de St. Jorissluis, je komt dan in een soort spaarbekken waar we net na 14.00 uur vastmaken aan een vingersteiger bij VVW Westhoek. Door de sterke stroming lukt het niet achteruit de box in te varen, na de derde poging ga ik er dan toch maar vooruit in. Alles goed vast spullen opgeruimd sluiten we de boel af en gaan wandelen naar het centrum, maar eerst onze schuld vereffenen bij de havenmeester. Het is een aardige tippel maar de 3 weg sluis is wel weer leuk om te zien (10 jaar geleden hebben we hier ook al eens gelegen). Het heeft zo hard geregend dat de IJzer flink wat water kwijt moet, het water stroomt echt met een enorme kracht door de spuisluis richting zee. Het centrum van Nieuwpoort vinden we niet echt bijzonder daar komt bij dat ze overal aan het bestraten zijn dus is het één grote zandbak. Tegen 16.00 uur zijn we terug aan boord, nemen een drankje chipje erbij, best uit te houden! Jacqueline gaat gebruik maken van de was & droogmachines in het havengebouw, 2 wassen en 1 droogmuntje voor € 8,50 maar dan is alles wel weer schoon. Om 18.30 uur is het meeste al droog de rest van de was hangt aan de reling. We eten ondertussen een overheerlijke “Provinciaalse” schotel, ja die vrouw van mij kan erg goed koken! Na de afwas legt Jacqueline met de Kids een kaartje, ik loop de steigers af om te zien wat voor een vlees er in de kuip ligt en sta met deze en gene te ouwehoeren uiteraard over bootjes!

We gaan vandaag wat vroeg naar de kooi, zijn moe zal wel door het weer komen.

Vandaag 1 sluisgeschut 35,4 km afgelegd, hier deden we een kleine 5 uur over. € 12 havengeld afgerekend en € 8,50 voor het wasgoed. De GPS verteld mij dat we vanaf de thuishaven in Vinkeveen inmiddels 299,7 kilometer hebben afgelegd.

 

----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

 

Zaterdag 21 juli 2007 Nieuwpoort – Diksmuide

Heerlijk rustige nacht gehad en echt lekker geslapen. We gaan rond half 9 allemaal uit de veren en lekker douchen met z’n allen achter elkaar aan. We hebben geen walstroom! Het snoer is aan één kant te kort of een werkend stopcontact net te ver weg. Dus voor de doucheactie laat ik de motor draaien anders redden de accu’s het misschien niet. De Kabola draait via de omvormer op 220V en dat gebruikt behoorlijk wat accu capaciteit. Na onze grote “boen beurt” wordt de watertank weer bijgevuld en bakken we lekkere broodjes bij het gezamenlijk ontbijt. Even voor half 11 maken we los om de IJzer op te varen want we willen naar Diksmuide, daar en dat stuk hebben we nog niet eerder verkend. De IJzer stroomt nu behoorlijk, tja er is nogal wat hemelwater naar beneden gekomen de afgelopen dagen, de gemiddelde snelheid is maar 5 tot 7 km p/u toch zijn we twee uur na ons vertrek in Diksmuide, we leggen aan bij de watertap-plaats dit i.v.m. de sterke stroming en de onbekendheid. Ik bekijk de haven en de afmeer mogelijkheid en kom tot de conclusie dat we, ondanks de sterke stroom, een paar meter verderop best aan zo’n schuin vingertje kunnen liggen. We eigenen ons maar box 5 toe, hier staat namelijk ook zo’n blauwe paal met lamp en stroom. Stroom zit hier bij het havengeld in en we moeten voor dit plekje met onze Vlet € 12 afrekenen, en we hoeven ook niet te verhuizen naar een andere box! Das dus mazzel. We leggen het stroomkabeltje uit en de stekker in de mooie blauwe zuil, sluiten de boel af en gaan weer aan de wandel. We laten onze pubers, zoveel als ze willen, in elk plaatsje zoveel als mogelijk is en de interesse er voor is zien. Ook hier gaan we eerst het centrum in, het is er stil en verlaten alle winkels zijn dicht alleen de bakker is open want de Belgen vieren vandaag de onafhankelijkheidsdag. Dan maar een brood mee voor vanavond. We lopen terug naar de boot waar ik het brood aan boord drop, we lopen verder naar de overkant waar de IJzertoren achter de Paxpoort staat. De IJzertoren is een 22 verdiepingen hoog museum die je een goed beeld geeft van wat er zich hier in de wereldoorlogen heeft afgespeeld, het dient heden als vredesdomein. Wij vinden de tentoonstelling toch wel erg interessant, er worden dingen levensecht nagebootst. Bovendien heb je boven op de toren een magistraal mooi uitzicht! Na 2 uurtjes hebben we het wel gezien, we lopen terug naar de boot om te gaan genieten van de zon en een drankje. Het gekochte brood valt in de smaak en gaat evenals de pan ragout helemaal op. Buikje rond en vol moeten de kapitein en zijn wederhelft even uitbuiken en dutten half in. Beetje bijgekomen van het zware werk (ja vakantie vieren kan best zwaar zijn hoor) gaat Jacqueline een rondje lopen met de kids en gelijk even kijken of de Lidl morgen open is, helaas die is gesloten en gelijk hebben ze! De GB aan de haven is wel open tot half 1 en de bakker tot 18.30 uur. Intussen moet ik de kuiptent er op zetten want de dreigende lucht begint te lekken. Ik installeer de TV voor een filmpje en zet een lekker bakkie! We bekijken Happy Feet en gaan daarna lekker slapen, nou ja?

€ 12 liggeld inclusief stroom, 17 km verder, daar hadden we 2 uur voor nodig.

 

Zondag 22 juli 2007 Diksmuide – Veurne

Rond 8 uur wakker en de kooi uit, ik kleed me aan en ga een lekker vers broodje kopen, terug aan boord is de tafel al gedekt en wordt het zondagsontbijt genuttigd. Om 9 uur gaat Jacqueline naar de super GB eten voor vanavond halen, als zij terug is gaan we varen. Door de hevige regenval stroomt de IJzer enorm en we ploeteren tegen de stroom in. Precies om 10 uur zijn we bij de Knokkebrug maar het duurt even voordat de brugwachter er is. Eenmaal door de brug varen we verder naar de sluis Fintele die ons naar het Lokanaal brengt. De brugwachter van de Knokkebrug had ons al doorgemeld dus de sluis stond al voor ons open, om 11.25 uur zijn we in de sluis. De sluiswachter is de zoveelste die om ons vignet nummer vraagt, die hebben we niet antwoorden we in koor! We leggen hem uit dat we vanaf zee komen en hoe we hierheen zijn gegaan, in Brugge en in Nieuwpoort konden we geen vignet aanschaffen. Hij belt dit door aan de sluiswachter van Veurne, deze meldt hem dat we daar een vignet kunnen/moeten aanschaffen! OK we komen er aan hoor! Het Lokanaal is een erg mooi kanaaltje, wel erg smal en niet erg diep, één brug laat even op zich wachten maar de rest staat vaak al voor ons open. Het is 14.00 uur als we in Veurne aankomen, we gaan door de openstaande sluis waar we onder de brug door kunnen aanmeren aan een drijvende steiger. We meren af aan het einde van de steiger achter een bijna identieke Vlakvlet met de naam Horizon uit Zuidlaren. Als alles vast zit sluiten we de boel af, we gaan op zoek naar het bewuste havenkantoor bij de sluis voor een vignet, maar helaas alles zit dicht. Via het water lopen we door naar de brug en zo door een lange straat naar het marktplein. Ook Veurne is een bijzonder mooie plaats, we maken een rondje om de kerk en terug op het plein genieten we van een heerlijk schepijsje. Binnendoor terug naar de boot, en ik ga nog een poging wagen om bij het ontvangstkantoor een vignet te scoren. Ja hoor hij is er! Die beste man zit om een praatje verlegen en had nogal wat te zeuren in mijn beleving, volgens hem is er weinig boot verkeer, hij geeft de schuld aan het niet meer kunnen tanken van rode diesel. Ik leg hem uit waarom we nog geen vignet hebben, en hij lachen en zegt “oh bent u dat die door de maas van het net gevallen is” hij vond het wel mooi! En vertelde dat zijn collega’s het niet echt konden waarderen, wijzelf konden er echt niets aan doen. Ach ja zo reken ik € 25 af en ben dan in het bezit van een vignet met nummer K 71 841 op naam en met de scheepsnaam er op. Terug aan boord eerst maar een drankje en een toastje, ons kroost is aan het vissen geslagen en vangen ook nog een paar vissen. Dinnertime! Jacqueline frutselt wat in elkaar en smikkelen ons buikje weer rond. Na de vaat gaan de kids zelf op ontdekkingsreis, ik zit bij de buren van de Valkvlet te kletsen, Jacqueline is in een boek verdiept. Uiteraard maak ik vanavond vakantiekoffie we leggen een kaartje en ook dit was weer een geslaagde dag.

Vandaag 1 sluisje geschut, geen havengeld! Wel een vignet gekocht a € 25. 28,3 kilometer verder daar hadden we 4,5 uur voor nodig, de GPS staat op 344,9 km.

 

Maandag 23 juli 2007 van Veurne terug naar Brugge

Vroeg op want we willen proberen weer naar Brugge te varen en daar toch wel wat bijtijds te zijn. De afstand qua kilometers is het niet maar de tijd gaat hem voornamelijk zitten in het bedienen van de vele bruggen en de 2 sluizen. Tien voor 8 motor draait en varen maar, eerst door de openstaande keersluis van Veurne. Ik roep via de marifoon het ontvangstkantoor op maar krijg geen reactie! Dan maar even aan de kant en er heen lopen. Tja de beste man zat op het kleinste kamertje daarom kregen we geen antwoord op de marifoon. Probleem opgelost, ik loop terug en de brug staat al open. De volgende brug is een beweegbare spoorbrug met een vast gedeelte ernaast, hierop zit een rood bord met witte streep middenin, het is echter hoog genoeg voor onze Vlet, dus wij ongeduldige Hollanders wagen het er op. Heel rustig manoeuvreer ik de Vlet onder dit gedeelte door, het gaat goed tot ik precies met de kop onder de brug door ben en vast loop. Iets achteruit beetje meer naar bakboord effe klooien en we rollen over de kiezels heen. Maar we zijn er wel onderdoor! Het verdere stuk verloopt prima en het is nog droog, wel wat frisjes. Om 9.15 uur zijn we weer in Nieuwpoort en liggen we voor de Veurnse sluis. Ze zijn bezig met de andere sluis (Gravensluis) aan de overkant van de kom. Er komen 2 jachten onze kant op, dus heb even geduld. Om 10.10 uur zijn we door de eerste sluis en varen dus weer even op zout water, we mogen door het rode licht de Gravensluis in varen want de sluiswachters moeten het hele eind nog om lopen. Om half elf hebben we de sluizen geschut en vervolgen we onze weg naar Brugge. De op dit traject toch wel mooie systeem van de brugwachters onderling (in contact) en het in konvooi varen. De brugwachter staat ons al op te wachten bij de 1e brug om ons bij het inmiddels varende konvooi te voegen. We hebben behoorlijk door moeten varen om aansluiting te krijgen bij dit konvooi. Mooi denk ik dan schiet het tenminste op want het is behoorlijk slecht weer geworden, het regent dat het giet. We gaan erg vlot door dit traject heen, maar liefst 1,5 uur sneller dan op de heenweg, zo zie je maar dat je ook een beetje geluk moet hebben met de brug bediening. Als we op het plekje in Brugge zijn aangekomen waar we op de heenweg hebben overnacht is de gang er helemaal uit. Vanaf de eerst bediende brug duurt het 1,5 uur voor we bij de sluis zijn. De sluis zelf is een ramp, we zijn nog aan het manoeuvreren of ze zijn al aan het schutten. Deze sluis loopt aan 1 kant als een ronde kom, de rechte kant ligt al vol en aan de overkant (de ronde kant dus) zijn weinig of geen deugdelijke afmeer mogelijkheden. Toch lukt het om bij een zwemtrap vast te maken ondanks dat deze zeker1,5 meter uitsteekt. Met z’n allen komen we boven, maar vraag niet hoe, Jacqueline en dochter Jolien hadden 2 ballen in/bij de hand, Renzo stond de achterkant af te houden en ik aan het roer met de boegschroef en motor vooruit, achteruit, kop van de wal enz. Het schutten duurde hooguit 5 minuten, ja nogal wiedes aan de andere kant liggen zeker 5 vrachtschepen te wachten. Dit stukje Brugge door varen koste ruim 2 uur, toch kunnen we om 16.05 uur in de regen vast maken in box 25 bij de gastvrije haven “Flandria” ik reken het havengeld af bij de havenmeester, leg het stroomkabeltje uit en gewapend met 4 paraplu’s in gepaste (regen) kleding gaan we toch Brugge weer in. Via deze kant zie je de stad weer heel anders, het blijft een bijzondere stad! Op het marktplein eten we in een tentje lekker de buikjes vol, en lopen via een prachtig park en de begijnenhof terug naar de haven. Wel worden er onderweg nog wat souvenirs gekocht. We zijn net op tijd terug aan boord want ik heb het idee dat de hemel open breekt, wat een water komt er naar beneden. Ik maak een lekker bakkie vakantiekoffie voor mezelf en voor Jacqueline en de kids een flinke kop warme chocolademelk met een lekkere toef slagroom er op. Dat is ondanks het slechte weer toch weer genieten. Ik rol alle vlaggetjes om de stagen heen en zet ze met een wasknijper vast want het waait nogal, ik erger me aan de nattigheid in de kuip want de kuiptent begint slecht te worden en dat laat ie nu goed merken! Ben blij dat de kuip zelflozend is! We kijken een filmpje en gaan daarna de kooien in.

Vandaag 3 sluizen geschut, € 13 havengeld betaalt, 52,5 km afgelegd in 8 uur.

 

Dinsdag 24 juli 2007 Brugge – Gent

Wat een nacht, het heeft vanaf gisterenavond 18.00 uur aan één stuk door gestortregend, tja dat kan de oude kuiptent niet echt meer aan. We gaan er maar uit en ik neem eerst maar een lekkere douche, Jacqueline doet dat na mij ook. Na de douche vul ik de watertank bij, want beter mee verlegen als om verlegen. We maken de kuip zo veel als mogelijk is droog starten de motor en varen om kwart over 8 de haven uit op naar Gent! Het begint al goed want als we ons bij de eerste brug via de marifoon melden krijgen we te horen dat er beroepsvaart achter ons zit en daar zal op worden gewacht. Na 20 minuten rond drentelen, want aanleggen is ook niet echt gemakkelijk, komt inderdaad het vrachtscheepje in zicht. Eenmaal door de brug legt het vrachtschip direct aan bij de loswal, dus die zijn we al weer kwijt! Het is droog en bewolkt ik laat zelfs de CV ketel een tijdje branden met alle ramen open om de zaak goed te laten drogen na al dat water van afgelopen etmaal. Door het slechte weer hebben we ook geen vers brood gehaald, dan maar aan de cracottes zijn ook lekker en Jacqueline heeft ze altijd aan boord voor dit soort momenten. Na het vertrek vanuit Brugge heeft het niet meer geregend, het is wel bewolkt maar je ziet het opklaren. De reis verloopt voorspoedig vooral als we de stroom mee krijgen dat scheelt toch al gauw 1,5 km. Hoe dichter je bij Gent komt hoe groter de vrachtschepen worden! Het worden er ook steeds meer. Iets over half 1 draaien we de gracht (oude Leie) in naar het centrum van Gent, midden in de stad is een jachthaven en er is plaats genoeg, we leggen niet aan in een box maar hebben de mogelijkheid om de Vlet zo langs de steiger af te meren. Één uur liggen we vast, eerst een koppie soep en nog wat cracottes, dan de stad in. Gent is een bijzondere stad waar veel te zien is. De kinderen en mijn vrouw vinden het grote winkelparadijs wel interessant ik kijk liever naar de grote verscheidenheid aan gebouwen.

Later die avond komt de buurman van de Doerak uit Groningen achter ons een uitgebreid praatje maken, we krijgen nog wat lectuur van hem. Dat is altijd welkom.

Vandaag 45,8 km afgelegd, geen sluizen, € 9 liggeld en een kleine 5 uur over gedaan.

 

Woensdag 25 juli 2007 Gent – Kortrijk

Vroeg op en een vers broodje kopen. 8.05 uur varen we weg om 25 minuten later de oude Leie op te draaien. Door de vele regenval van afgelopen dagen stroomt het behoorlijk, er staan vele steigers en oevers onder water. Hoe meer we bij het plaatsje Deinze komen hoe harder het stroomt! Toch is dit een prachtige wonderschone rivier. Jammer dat we om 11.45 uur het gekanaliseerde deel op varen. Daar blijkt het echt hard te stromen, de GPS geeft tussen de 8 a 9 km aan. Kruipen dus! Ruim een uur later zijn we bij de eerste sluis, we hoeven maar heel even te wachten. 35 minuten later zijn we er al weer door. Ook de 2e sluis gaat voorspoedig. Maar oh oh wat staat er een stroom, de stuw naast de sluis is een kolkende massa water. Half 3 varen we weer op en lopen al vlot het geladen vrachtscheepje voor ons in. Zo ploeteren we naar Kortrijk. Daar aangekomen gaan we direct het neven kanaaltje aan bakboord in voor een ligplaats. Er is nog maar 1 plekje vrij echter het gaatje is voor onze Vlet helaas te klein. Er liggen al wat schepen dubbel afgemeerd, op advies van 2 andere Hollandse bootjes knopen we onze boot vast aan een roestig, soort opgebouwd, vrachtscheepje. Zo half 4 en we liggen weer. Ik loop nog wel even naar de andere kant om te kijken of daar nog wat ligplaatsen vrij zijn. Ja wel plek maar vol in de stroom. We blijven dus lekker hier liggen! Wandelschoentjes aan en Kortrijk verkennen. Een mooie stad, prachtige gebouwen, winkels, alles bij de hand. Op de terugweg kopen we bij de GB supermarkt een stokbrood. Aan boord nuttigen we het stokje met een soepje, wat satésaus en kruidenboter er bij. Later loop ik samen met Renzo naar de sluisjes die we morgen willen passeren van het kanaal Kortrijk – Bossuit. S‘avonds wat kletsen met de buurvrouw. Zij verteld naar het ziekenhuis te zijn geweest want haar man is zo hard op zijn knie gevallen dat zijn hele bovenbeen een bloeduitstorting is. Niets gebroken, het zal met veel rust moeten genazen.

Vandaag 53,1 km, 2 sluizen geschut maar door de tegenstroom wel 7,5 uur over gedaan.

 

Donderdag 26 juli 2007 Kortrijk – Antoing

Ben zoals gewoonlijk weer eens vroeg wakker, dus wassen scheren en een vers broodje kopen. Kwart voor 8 laat ik de Vlet met draaiende motor met de stroom terug lopen, we glijden zo heel rustig het kanaaltje uit, even bij draaien en we liggen voor de eerste sluis van het kanaal Kortrijk Bossuit. Ik had namelijk gisteren met de sluiswachter al afgesproken dat we er tussen 8 en kwart over 8 zouden zijn. En ja hoor de sluiswachtster staat ons al op te wachten. Het zijn handbediende sluizen dus ik help haar een handje. Even voor half 9 beginnen we aan de 3 handbediende sluisjes. Dit gaat vlot. De 4e, een nieuwe, staat al open, en vervangt er 3 dus deze is hoog. Wel zijn hier drijvende bolders! De 5e is al omhoog aan het schutten dus kunnen we vrij snel in. Omhoog? Ja deze sluis vaar je hoog in en zak je weer een paar meter! Het is half elf als we invaren. Nog 1 sluis en we zijn op de Bovenschelde. Als we eenmaal op de Schelde varen staat daar gelukkig niet zo’n sterke stroom als op de Leie. We varen verder stroomopwaarts, voor ons vaart een vrachtschip, ik zeg “mooi” kunnen we met hem mee schutten! En inderdaad de 1esluis staat al open en net voor 12 uur zijn we er al door. Erg veel vaart heeft het vrachtscheepje niet, gemiddeld haalt hij een kilometer of 9. Toch blijf ik achter hem want hij vaart wel alle sluizen voor ons open. Bij de volgende sluis, die ligt in Wallonië, moeten we ons weer melden voor de gebruikelijke papierwinkel. Als we deze sluis uitvaren hoeven wij vandaag niet meer te schutten dus ik vraag de schipper van het vrachtscheepje via de marifoon of wij hem voorbij mogen lopen, ja hoor, kom maar, hij gooit het gas er even af en groet ons vriendelijk! Even later komen we aan bij het bijzondere plaatsje Tournai “Doornik” hier wordt de doorvaart geregeld met lichten, één richtingverkeer! Nadat we ons via de marifoon hebben gemeld duurt het toch nog een tijdje, en er komt niets van de andere kant, eer we groen licht krijgen voor de doorvaart. Eenmaal aan de vaart gaat het vlot, de stadsbrug draait vlot en voor je er erg in hebt ben je deze prachtige stad al weer door. We varen nog een klein stukje door en vinden een mooie ligplaats in Antoing. Daar is een soort kommetje daar lig je mooi en rustig. Brandstof, gas, water en watersportartikelen kun je hier verkrijgen op het bunkerschip van Neptunia. Winkels en een grote supermarkt net om de hoek!

14.30 uur liggen we vast, ik wissel bij de Neptunia een gasfles (€ 20) en Jacqueline gaat naar de Aldi voor boodschappen en de “Triple Sec” voor de koffie natuurlijk. In het centrum is ook een wasserette Jacqueline besluit hier toch maar gebruik van te maken. Ik en Renzo eten de mosselen die Lien heeft meegenomen bij de Aldi, erg lekker! Na de vaat verschonen we de bedden en maken we een lekker bakkie. Lientje gaat kaarten met de jongens, ik zit bij de buren, bij Wout van de Pollux uit Hellevoetsluis, te ouwehoeren.

Vandaag 8 sluizen geschut, 41 km in 6 uur en geen liggeld.

 

Vrijdag 27 juli 2007 Antoing – Mons (Bergen)

Heerlijk fris geslapen, het heeft wel behoorlijk geregend maar om 7.45 uur toch uitgerust er uit. Ik haal een vers broodje en Jacqueline veegt de boot even vlug schoon, gezellig ontbijten en dan nog even naar de Aldi vlees kopen voor de barbecue morgen. Half 10 varen we uit en zwaaien de Pollux uit en zij ons. Een kwartiertje verder gaan we bij Péronnes bakboord uit en liggen direct voor de sluis. Om 10.50 uur zijn we de 2e sluis ook gepasseerd, die ligt iets verder en er tussen ligt een recreatieplas met een jachthaven. Via het Canal Nimy Blaton Péronnes varen we naar Mons, dit is best wel een aantrekkelijk kanaal met veel begroeiing, uiteraard ook de nodige industrie! Mijn broer belt op met de vraag waar we zijn, hij komt met de auto naar ons toe. Om 2 uur liggen we vast in de jachthaven van Mons, ik loop gelijk maar even naar de havenmeester en reken gelijk af € 14,40. we verplaatsen de boot naar de binnenkant, dan lig je ook wat rustiger i.v.m. golfslag. Dan de wandelschoentjes aan en op naar Mons, dat is nog wel een tippel van een stief kwartiertje! Mons is prachtig met veel oude gebouwen. Op het plein maak ik een foto van een bijzonder slot, zo zie je ze tegenwoordig niet meer! Kwart over 5 zijn we weer terug in de haven, even rustpauze met drankje en Jacqueline gaat een gehakt saté bonenschotel bereiden? Ben benieuwd, smaakt goed! Die avond is het druk op de plas met jetski’s vandaar dat je beter aan de binnenkant kan liggen!

2 sluizen geschut € 14,40 liggeld, 42,1 km daar hadden we 4,5 uur voor nodig.

 

----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

 

Zaterdag 28 juli 2007 Mons – Ronquières

Opstaan en iedereen omstebeurt in de douche want we kunnen de watertank weer vullen! Uitgebreid ontbijt met warme broodjes uit het mini oventje. 10 uur varen we de kom uit op weg naar de scheepslift bij Strépy Thieu. Eerst nog even 2 sluizen die ons snel naar boven brengen want om 11.15 uur zijn we al geschut. Nu naar de lift, die staat al op ons te wachten, er liggen 2 plezierbootjes en een als rondvaartboot opgebouwd vrachtscheepje in. Om 11.45 uur liggen we vast in de bak, de deuren zakken de zaak wordt vergrendeld en om 12 uur hijst het hefwerk ons in 12 minuten ruim 73 meter omhoog! Dit is best een hele belevenis. Om 12.20 uur varen we al weer uit, een hele ervaring en een heleboel foto’s rijker. Telefonisch hebben we contact met mijn broer want die is naar ons onderweg om ons dochter op te halen. We willen door naar Ronquières, daar aangekomen liggen er al 2 jachten te wachten en de bak is onderweg naar boven. Om 14.15 uur varen we de bak in en maken goed vast. Op dat moment staat mijn broer met zijn vriendin op de wal te zwaaien. Die wilden graag mee varen naar beneden maar zijn net te laat! De buurman herkend ons vanuit “Motorboot” en maakt een praatje. Om 14.45 uur zijn we beneden en 10 minuten later varen we uit. We draaien om de sluiskade en maken vast aan de andere kant want er wordt maar 1 bak gebruikt, en aan die kant lig je best mooi. Neem daar ook de moeite om langs het oude kanaal te fietsen. Alle oude sluisjes liggen er nog en het gebied is door de jaren heen veranderd in een prachtig natuurgebied! Boven onder de toren van het hellend vlak is een museum dit is ook zeer de moeite waard!! Een uitspraak daar van een oud schipper “alles wat beweegt moet ge groeten, alles wat niet beweegt moet ge schilderen” dat soort dingen blijft mij altijd bij. Mijn broer komt er aan gereden en we begroeten elkaar uitbundig. We nuttigen een drankje en later wordt de barbecue ontstoken. Het hele spul blijft slapen.

Vandaag 2 sluizen geschut, 1 scheepslift van 73 meter en het hellend vlak van Ronquières afgedaald.

36 km daar deden we 5 uur over en geen liggeld!

 

Zondag 29 juli 2007 Ronquières – Halle

Geen haast we hoeven niet weg! Dus worden we rustig aan wakker? Nou ja ik ben zoals gewoonlijk weer eens ruim voor achten wakker. Met het hele spul lekker ontbijten lekker kopje thee er bij? Nou ja lekker kopje thee, gisteren vond ik de koffie ook al niet smaken! Jacqueline pak een glas water en ruikt daar aan, het lijkt wel of er een ziekenhuislucht aan het water zit! Bah! En oh shit de hele watertank, 600 liter, zit er mee vol! Na de afwas gaan we met z’n allen in de auto naar de scheepslift, zo zien we het indrukwekkende bouwwerk ook eens van de andere kant. Daarna rijden we naar de oude liften waar onze buren uit Kortrijk in liggen. Ze gaan omhoog…… en weer naar beneden! Het kanaal is namelijk al een tijdje gestremd! Toch wordt er voor de liefhebber heen en weer geschut in dit indrukwekkende monumentale bouwwerk. We aanschouwen het schutproces en de buren herkennen ons zo en roepen van hé Vinkeveen! We rijden weer terug naar de boot, het is koud lijkt wel herfst. Terug aan boord nemen we een bakkie en wordt het tijd om ons dochter uit te zwaaien, zij gaat met broer Michel en vriendin Corine weer mee terug naar Vinkeveen om vandaar met vrienden af te reizen naar zuid Frankrijk. Het is half 3 als we besluiten nog een stukje te gaan varen. Bij de 1e sluis komen wat bekenden uitgevaren, het zijn Henk en Lia Kroon met de “Carina” vader Adrie en moeder Gomes met de Barkas “Zeearend” en hun zoon Marc met de ex havenboot “Diesel” ze zijn met z’n drieën op stap. Ik vraag nog of we hier ergens willen blijven liggen maar ze willen nog door! Jammer had een gezellige samenkomst kunnen zijn. Wij gaan maar schutten, na de 2e sluis komen we in het plaatsje Halle. Daar is een loswal en kunnen we vast maken. Op een stroompaal brand zelfs een lampje dus daar maak ik dankbaar gebruik van. We maken met de restjes van gisteren wat lekkers te eten en gaan nog even in het plaatsje Halle kijken. Terug aan boord slaan we de koffie maar over want het water is niet te zuipen! Dan maar een borrel en een filmpje kijken.

Vandaag toch nog 16 km gevaren in 2,5 uur en 2 sluizen geschut. Weer geen havengeld!

 

Maandag 30 juli 2007 Halle – Brussel

Hiep hiep hoera! Ik ben vandaag jarig. Half 6 en de eerste malloot stuurt al een berichtje!? Het blijkt ons dochter te zijn, ze gaan bijna rijden richting zuid Frankrijk. Half 8 ga ik er maar uit. Rond 8 uur wil ik los maken maar er komt een vrachtschip aan! Tja daar pas ik niet bij in de sluis, dan maar even wachten. Toch loop ik hem telkens naar de volgende sluis weer in. Zo doen we 5 sluizen tot we bij Brussel zijn. Om 13.00 uur meren we af bij de Brusselse Royal Yacht club. Het blijkt nog net zo’n oude bende te zijn als 8 jaar geleden. Ik ga op zoek naar de havenmeester maar die blijkt, volgens het infobordje, pas op dinsdag weer terug te zijn. Ach ja we sluiten de boel af en lopen naar de tramhalte. Tram 4 brengt je vlot, en voor € 2 per persoon, naar het centrum. Alleen 1 probleempje je rijd grotendeels ondergronds! En wij hebben geen idee waar we er uit moeten! We gaan er natuurlijk veel te ver uit dus, met de Hollandse mond, eindelijk een vrolijke Vlaamse gevraagd, waar we heen moeten wandelen. Het blijk nog een hele tippel te zijn! Wel weer veel gezien. Bij een kiosk kopen we een stadsplattegrond en het blijkt dat we vlak bij “Manneke Pis” zijn. Nou we hebben het Manneke gezien hoor. Op de hoek kopen we een lekkere verse warme Brusselse wafel met slagroom, chocola en nootjes die is echt heerlijk. We lopen lekker door het prachtige oude centrum heen en zien een “hop on hop off” bus. Deze stop en ik even vragen wat het kost, na enig onderhandelen (werkt bijna altijd wel) mogen we voor de studentenprijs van € 13 p.p. mee. Na instappen snap de beste chauffeur er niets meer van, Renzo gaat gratis en uiteindelijk reken ik maar € 25 af! Leuk toch. Op het beginpunt stappen we over en maken de hele toer, je komt zo op/langs alle bezienswaardigheden. Een aanrader dus! Oh ja we zaten lekker bovenop in de open lucht. Na de rondtoer eten we lekker in een grill restaurantje. Daarna weer met tram 4 terug naar de haven, ja nu gaat het een stuk makkelijker! In en uitstappen op station “Beurs”! aan boord nemen we een lekker bakkie, ja maar dan wel met water van de wal en intussen heb ik de kraan open staan om de watertank een eindje te legen. Er zijn veel bootjes bijgekomen, ook wat bekenden. Ik babbel nog wat met een Australiër die voor ons ligt en geef hem vele tips en een aantal aantekeningen op zijn kaarten. Een hele geslaagde dag!

Vandaag 5 sluizen, 5 draaiuren, 21 km en (toch een havenmeester in het kantoor) € 15,50 liggeld.

 

Dinsdag 31 juli 2007 Brussel – Lier

De dag begint rustig met een strak blauwe lucht. Eerst aan boord uitgebreid douchen zo helpen we de watertank nog een handje! Ik sop de boot af en vul de watertank bij in de hoop dat de vieze ziekenhuis smaak weg is. Het is half 11 als we de haven verlaten, we willen eerst naar Willebroek om daar de Rupel op te schutten. Als je Brussel verlaat kom je bij de grote zeesluis, dat is geen probleem maar je kunt alleen schutten met vrachtvaart mee! De sluis is omhoog aan het schutten (naar ons toe) alleen is er nog geen vrachtschip te zien. Na een half uurtje komt er een vrachtschip en we kunnen mee, half 1 zijn we geschut, op naar Willebroek. Helaas de stadsbrug van Willebroek wordt geschilderd en we kunnen pas om 14.15 uur er door het is net 1 uur dus Pauze! Precies op tijd gaat de brug open en varen we naar de sluis Klein Willebroek. Daar vastgemaakt geen enkele reactie tot de havenmeester van de verderop gelegen haven langs fietst, hij verteld ons dat de sluis 20 na 3 uur weer draait i.v.m. het getij aan de buitenkant. Weer Pauze! Half 4 varen we, als enigste, de sluis in en een kwartiertje later varen we de Rupel op. We wilden eigenlijk aan de overkant aan de steiger van Boom blijven liggen maar we hebben stroom mee dus varen we door naar Lier. De Rupel en de Boven Nete zijn prachtige getij rivieren! Maar hou hier op dit deel heel goed rekening met het getij! Het kan hier behoorlijk stromen! Als we in Boom hadden gebleven kunnen we morgen pas om half 2 weg! Ruim een uur later komen we aan bij de sluis van Duffel, die staat al open en de sluiswachter staat ons al op te wachten, we worden vlot geschut en om 17.20 uur meren we af aan de mooie passanten steiger van Lier. Ik loop over de steiger en kijk “wat voor een vlees er in de kuip ligt” en Jacqueline maakt wat lekkers. Na de afwas pak ik de vouwfietsjes onder de kuipvloer vandaan en fiets met mijn zoon naar Lier. Na een uurtje zijn we weer terug en gaat Renzo nogmaals maar nu met moeders op de fiets naar Lier. Erg mooi plaatsje, de moeite waard!

3 sluizen door, € 7,00 liggeld, 42,4 km en daar hadden we 7 uur voor nodig (5 motoruren).

 

Woensdag 1 augustus 2007 Lier – Zilvermeer bij Mol

Goeiemorgen huh waar ben ik? Hoe liggen we om? Hoe heet het hier? Begin langzaam bij te komen, heerlijk geslapen! De zon schijnt al uitbundig toch is het nog wat fris. Een vogel heeft behoorlijk zijn best gedaan, wat een ravage, de kuipvloer is één grote strontvlek! Nadat ik de kuipvloer heb schoongemaakt stap ik op het vouwfietsje en ga een vers broodje kopen. Terug aan boord is het brood nog steeds warm, tja dan is het in de regel ook zo op. Alleen een lekker kopje thee zit er niet in want het water uit de tank is nog steeds niet te pruimen! Dus naar de buren om daar een keteltje water te bietsen. Die zullen wel gedacht hebben! De buurman verteld dat ze zo her en der iets aan het water toevoegen om het te ontsmetten, zal best, de tank is nu zeker goed ontsmet maar lekker is het allerminst! Het is een soort betadine of chloorachtige smaakt en zo ruikt het ook. 8.45 uur varen we het kanaal op en om 10 uur komen we bij de sluis aan die ons naar het Albertkanaal zal brengen. Het Albertkanaal is een K… kanaal! Lijkt een beetje op het Amsterdam-Rijnkanaal, je blijft schommelen! Na een uurtje komen we aan bij de sluis van Herentals, de sluis is al onderweg en schut ons snel naar boven. Boven mogen we even vast maken aan het eind van het remmingwerk om boodschappen te doen. Ja net naast de sluis is een grote Aldi dus dichterbij kan bijna niet. 12 uur maken we los en varen 6 sluizen verder. Bij sluis 4 staat een ijskar, dus Renzo haalt een lekker schepijsje. Net voor sluis 3 maken we vast vlakbij een pannenkoekenboot. Je ligt hier bij een hele grote berg zand er achter ligt het zilvermeer en verderop ligt het plaatsje Mol. Mooi plekje! Renzo vermaakt zich opperbest in en op de zandberg, wij nemen een drankje en genieten van het prachtige zomerweer.

Op het grillpannetje en het gastroflame kooktoestelletje genieten we van de satéstokjes, burgers en worstjes van de Aldi. Na het eten ga ik nog een eindje fietsen, de omgeving is hier prachtig. Terug aan boord de boel afwassen en Renzo in het gangboord afdouchen want die zit helemaal onder het zand.

Vandaag 8 sluizen geschut, 7,5 uur gevaren, 49,6 km met een proviandstop geen liggeld

 

Donderdag 2 augustus 2007 Zilvermeer bij Mol – De Blauwe kei

Doen rustig aan we gaan vandaag niet zover dus slapen tot we wakker worden! Ja ja half 9! Simpel ontbijt met Crachottes want een bakker is hier niet echt in de buurt. Om 10.15 varen we naar de sluis, die gaat gelijk open en de sluiswachter hijst met een haak onze touwen omhoog. De 2 volgende sluizen mogen we geheel op eigen kracht doen dus via de zwemtrap klimt Renzo omhoog om de lijnen om de bolders te leggen. Het is 11 uur als we bij de Blauwe Kei stuurboord uit gaan om het kanaal naar Leopoldsburg in te varen. Ik weet ook niet wat, maar we verwachten daar toch iets? Hoe verder we het kanaal op varen hoe minder aantrekkelijk het wordt. Aan het einde kom je in een havenkom die ziet er best wel redelijk uit echter is in Leopoldsburg niets te beleven. Wel allerlei winkeltjes in de buurt. Als we Leopoldsburg hebben gezien varen we weer terug richting de Blauwe Kei. Halverwege dit kanaal ligt een hefbrug die als toegang dient voor een fabriek. Op de heenweg duurde de opening al even maar nu duurt het wel een hele tijd. Om half 4 gaat er een soort alarm af en alle werknemers verlaten de fabriek, na een kwartier wachten gaat Renzo op de wal polshoogte nemen en vragen voor een brugopening, er wordt gezegd 15.45 uur! Maar ook dan gaat de brug niet open? We trekken wel veel bekijks? Pas na nog een half uur gaat eindelijk het hefwerk omhoog, gauw weg hier, en wij komen hier zeker nooit meer! Even over half 5 maken we vast aan de overzijde van het kanaal waar we uit komen. Een prachtige en rustige plek, alle beschikbare plaatsen van de jachtclub waren al bezet, en hier liggen we gratis. Even genieten van alle bedrijvigheid en de beesten om ons heen, er lopen konijnen, kippen en een haan. Na het eten breng ik op de sluis het vuil weg en probeer wat flessen water te vullen want het water uit de tank is nog steeds niet te drinken! Nou niet dus deze sluiswachter was niet echt behulpzaam. Bij onze achterburen 2 boten verder heb ik meer geluk. Het is toch wat dat we al een week dagelijks water aan het bietsen zijn.

Vandaag 33 km gevaren, 3 sluizen geschut, 4 uur en 15 minuten, geen liggeld.

 

Vrijdag 3 augustus 2007 De Blauwe kei – Bocholt

Slapen op een plek waar een haan naast je boot vertoefd vraagt natuurlijk om vroeg wakker te worden! Toch heeft het ook wel weer wat. Het is half 9 als we los maken om richting Neerpelt te gaan, daar is namelijk een wasmachine. In de almanak zie ik dat er in Bocholt ook een was mogelijk is bij de jachtjaven dus varen we naar Bocholt. Het kanaal Bocholt – Herentals is een mooi kanaal om door te varen met een dito omgeving. Het traject van vandaag is wel wat eentonig! Om 11.15 uur meren we achteruit vast in een box bij de passantenhaven “Heuvelzicht” in Bocholt. De gezelligheid komt direct op je af evenals de behulpzaamheid! Jacqueline vraagt voor de wasmachine en even later gaat ze samen met Renzo daar naar toe. € 3.50 wassen en € 1.20 voor de droger. Ik poets ondertussen de boot met kraanwater uit de watertank want die moet helemaal leeg! Ook de binnenboel maak ik grondig schoon, zo zet ik de stuurstoel op de wal en klop deze uit. Daar komt zoveel stof uit dat ik meteen veel bekijks heb, was blijkbaar nodig. Na het uit en of toe lachen van de omstanders vraag ik aan de 3 mannen of ze bij mij aan stuurboord op het achterdek willen gaan staan. De vlet gaat door het extra gewicht dan wat achterover liggen en op die manier kan ik de watertank voor 100 % laten leeg lopen! Als deze echt leeg is hang ik de vulslang in de dekopening en spoel vervolgens nog enkele minuten goed door. De mannen geef ik een biertje en ik vul de watertank een beetje! Eerst morgen de thee proeven voor ik de tank weer af vul! Ik vang 2 jachten op met inparkeren en kom met de schippers aan de praat, het gaat over dat hun witte romp behoorlijk geel is geworden in de paar weken door België varen. Ze hebben allerlei vaak dure schoonmaak middeltjes aan boord maar niets maakt echt goed schoon. Ik zeg hun dat er een wondermiddel is wat erg weinig kost. De schippers zijn benieuwd, ik pak een flesje van de aller-goedkoopste WC eend van de Aldi uit mijn wasemmer, doe een stukje van de witte romp van de buurman iets nat maken met mijn wasbezem dan een beetje WC eend op de borstel even op het stukje romp insoppen een paar tellen laten zitten nog een klein beetje van het spul op de bezem nasoppen afspoelen met slootwater en …… de buurman kijkt zijn ogen uit! Hij er over heen, en met al mijn dure schoonmaak middelen krijg ik dat echt niet voor elkaar. De hele haven gaat in optocht naar de Aldi voor WC eend. Ik zeg dat ik vanavond koffie zal zetten, Jacqueline er over heen, voor de hele steiger? Dan krijgt de Aldi het nog druk hier! Renzo trakteert ons op Pizza deze avond.

Vandaag geen sluizen, € 6,00 liggeld, 28,4 km daar hadden we 2 uur en 45 minuten voor nodig.

 

----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

 

Zaterdag 4 augustus 2007 Bocholt – Maasplassen bij Panheel

Ik ga even over half 8 een broodje kopen en ondertussen laten we de watertank vollopen, het water smaakt weer als vanouds. Kwart over 8 draaien we rustig naar sluis 18 Bocholt die ons om half 9 naar beneden schut. De 2e en laatste Belgische sluis staat al bijna open. Hierna, op de grens, bij het tankstation laten we de dieseltank weer vullen. Er verdwijnt 255 liter door de vuldop naar de bunkers. Het is 10 uur als we verder varen richting Weert. Een uur later maken we vast in de havenkom. Alle lege flessen op het handige karretje mee en Weert in, we nemen daar even de tijd voor want er is markt. Na 2 uur lopen we met geladen karretje en wat boodschappen weer terug naar de boot. Trossen los en een mooi plekje zoeken op één van de Maasplassen. Het is 3 uur als we schutten door de sluis Panheel en een uur later liggen we voor anker op de Polderveldplas. Het is weer echt genieten. Renzo zwemt naar de kant met het fototoestel in de wasemmer om vandaar wat foto’s te nemen.

Vandaag 5 sluizen, geen liggeld, 27,7 km. Mijn GPS verteld me dat er vandaag al 843,7 kilometer is afgelegd deze reis.

 

Zondag 5 augustus 2007 Polderveldplas – Leukermeer

Als we s’morgens wakker worden liggen we nog steeds op dezelfde plek! ik had op de GPS wel het ankeralarm ingesteld, je weet maar nooit. Dauw op de kappen dus ik neem het er van om de boot netjes af te sponsen. Daarna lekker douchen en het anker lichten. Om 8.40 uur draaien we de plas af richting sluis Heel, om 9 uur varen we daar in. Renzo vaart de sluis uit want wij zitten aan een boeren omelet op een witte bol….. heerlijk! Het is precies 10 uur als we weer op de Maas varen en het verloop allemaal voorspoedig, 11.15 uur varen we de sluis Belfeld in om deze een half uurtje later alweer achter ons te laten. Ons doel voor vandaag is de Leukerheide want mijn vader ligt daar, nou dat gaat wel lukken. Het weer is ons goed gezind en de Maas varen verveelt ons nooit! Het is 14.10 uur als we de 1e kom van de Leukerplas op varen. Half 3 maken we vast langszij van de Catharina en begroeten opa en zijn vriendin. Stoeltjes op de kant, biertje er bij, gezellige buren, wat wil je nog meer.

Jacqueline zorgt voor wat toastje met wat lekkers, een leuke klik met de buren, en uiteindelijk zitten we tot half 1 buiten! Morgen op de fiets naar Well want we blijven een dagje hier om te barbecueën.

Vandaag 2 sluizen, geen liggeld, 62,2 km gevaren en daar hadden we ruim 6 uur voor nodig.

 

Maandag 6 en dinsdag 7 augustus 2007 Leukermeer

We vinden het erg gezellig dus we blijven 2 dagen hier! Vandaag op de fiets boodschappen doen voor een gezamenlijke barbecue. In de middag lopen we rond het blauwe meer, dit is een natuurgebied en ligt net achter de 2e kom. Het is echt de moeite waard hier eens rond te wandelen! Prachtig!

In de avond leren we de buren, Marijke en Jeroen kennis maken met onze vakantiekoffie en de gebakken banaan ala Jacqueline.

Op dinsdag komen onze Vinkeveense vrienden langs en gaat hun zoon, zoals ieder jaar nog een paar dagen met ons mee.

 

Woensdag 8 augustus 2007 Leukermeer – Maasbommel

Heerlijk geslapen! Na de dagelijkse wasbeurt ga ik een broodje kopen. Even over half 9 ben ik terug aan boord. Om 8.45 uur maken we de lijnen los en zwaaien iedereen uit, op naar de Maas en naar Maasbommel. Een uur later schutten we sluis Sambeek om 10.15 uur varen we weer verder, Jacqueline leest de krant en werkt het logboek (grotendeels dit verhaal dus!) bij, de jongens kijken naar een film. Het is licht bewolkt en wat koeler dan de afgelopen dagen. Om 12.15 uur zijn we bij sluis Grave, daar is het druk want er liggen al veel jachten en 2 vrachtschepen te wachten. Toch kunnen we met de schutting mee. 12.50 uur varen we allemaal weer uit en een ieder vervolgt zo zijn weg. 14.30 uur maken we vast bij de jachthaven direct na de ingang van de Gouden Ham. Ik informeer naar een was mogelijkheid? Ja dat kan maar dan wel nu gelijk! OK ik ga alles halen. Dus Jacqueline pakt al het beddengoed, de handdoeken, theedoeken e.d. 2 uur later en slechts € 5 armer is alles weer schoon aan boord! De jongens douchen in het mooie havengebouw, en doe daarna maar het zelfde, dat scheelt morgen weer. We kijken s’avonds, onder het genot van een bakkie vakantie koffie gewoon naar de tv.

Vandaag 2 sluizen, € 12,50 liggeld, 60,4 km en 6 draaiuren. De GPS geeft een totaal van 965 km aan.

 

Donderdag 9 augustus 2007 Maasbommel – Gorinchem

Oh jee het regent, het vluchtluik stond wagenwijd open en dat hadden we niet opgemerkt! Dus ik nat, dekbed nat, grote vlek in het schone dekbed. Ach ja hoort er bij. Het blijkt al een poosje te regenen dus om 7.45 uur er uit regenjasje aan en varen naar de watertanksteiger. Er staat veel wind en het regent stevig maar om 8.20 uur zit de vulslang in de dekopening. Om 8.50 uur verlaten we de Gouden Ham en draaien de Maas verder af. Sluis Lith doemt en we worden ingelopen door een vrachtschip, na ons, via de marifoon, te hebben aangemeld wacht de sluis keurig op ons. Iets voor 10 uur kunnen we weer verder, we willen via St. Andries naar de Waal, echter deze sluis duurt iets langer. 10.35 liggen we er voor en precies een uur later varen we naar de Waal. Het regent en het waait nog steeds, het is druk op de Waal toch kunnen we vrij vlot een veilige oversteek maken en onze weg stroom afwaarts vervolgen. We halen gemiddeld zo’n 16,5 km per uur, dat schiet op! Bij kilometerraai 940 draait de GPS precies op 1000 km! Leuk. Om 13.20 uur komen we Gorinchem binnen lopen en het kleine sluisje staat al open. Er liggen 2 jachten in en de sluiswachter staat ons te wuiven van kom maar. Ik twijfel of we er bij kunnen? Echter het blijkt precies te passen en om 13.30 maken we vast in box C 3! Het zelfde plekje als aan het begin van deze reis! Naast ons ligt de “Blue Pearl” een kleiner (Dolmanvlet 9.70) zusterschip. Het regent nog steeds en de jongens gaan, gewapend met een plu, de stad in. Wij nemen een drankje. We lopen samen naar de watersportshop, ik weer terug naar boord en Jacqueline gaat nog even de stad in. Ze komt zonder tassen e.d. terug??? Kon je jezelf beheersen? Vraag ik ze kijk me met een blik aan zo van ……. Ach ja geintje! Het avondeten komt vandaag bij de FEBO vandaan, ook lekker zo op z’n tijd. Na het eten gaan de jongens een filmpje kijken in de bios Roxy aan de overzijde van de straat. Wij hebben het koud dus gaat de CV aan? 9 augustus! Tja komt voor in het prachtige Holland. Er komt een vlet bewonderaar een praatje maken, om een lang verhaal maar kort te houden, hij is er de rest van de avond en alle boeken en mappen liggen op tafel. Ook komt er iemand van Rijkswaterstaat langs met een enquête, heeft Jacqueline ook weer wat te doen.

Vandaag 3 sluizen, € 11 liggeld, 50 km in 4,5 draaiuur.

 

Vrijdag 10 augustus 2007 Gorinchem – Vianen

Vandaag geen haast alle tijd, om 9 uur ga ik brood kopen, aan boord ontbijten en om 9.45 uur start ik de Volvo om koers te zetten naar Vianen. Het Merwedekanaal gaat, zoals gewoonlijk, lekker vlot. Om kwart over 12 maken we vast aan een stukje loswal in Vianen want de steiger ligt, zoals gewoonlijk, vol! Eerst even lunchen en dan gaan we een uitgebreide wandeling maken in Vianen. Dat heeft een reden want hier komen mijn roots vandaan. Mijn vader is geboren in ’t Klooster! Ja echt waar ik kan het ook niet helpen dat dit straatje zo heet. Achter de kerk is de plek zo gevonden en ik maak wat foto’s. het huis waar maar vader is geboren is niet meer! Dit heeft in de loop der jaren plaats gemaakt voor passende nieuwbouw. We lopen terug naar de boot en nemen een drankje. Na het avondeten loopt Jacqueline nog even naar de supermarkt om alle lege flessen om te ruilen voor volle exemplaren. Daarna genieten we, onder het genot van de vakantiekoffie, nog lang na in de kuip.

 

Zaterdag 11 augustus 2007 Vianen - Vinkeveen

Vroeg wakker door werklui! Tja dat gaat allemaal gewoon door. Eerst even douchen en dan een vers broodje kopen, die peuzelen we lekker op en om 9.15 uur maken we los. De sluis Vianen staat open en als we in varen sluiten direct de deuren achter ons? Meestal moeten we hier wel ff wachten! Als we de Lek oversteken naar de Beatrix sluis staat ook die al voor ons open en om 10 uur varen we al op het Amsterdam-Rijnkanaal! Het is weer eens druk en al schommelend varen we 2 uur later de spoorbrug onderdoor en vervolgen via de Angstel en Geuzensloot onze weg naar de Demmeriksesluis Sjaak is zo aardig om ons om 5 voor half één toch nog te schutten. Zo we zijn weer thuis. We varen eerst naar de boodschappensteiger want we kunnen toch de zuwebrug nog niet door. Jacqueline fietst even met wat spullen naar huis om het één en ander om te ruilen. Opa en oma zijn naar mij toe gevaren met ons speedbootje, ze konden blijkbaar niet wachten, ach ja toch wel gezellig. De jongens ook blij want die kunnen nu met de speedboot de plas op. Ons dochter is ook net aangekomen in het dorp dus ook zij wordt aan boord gedropt. Iedereen is er weer, even een drankje en we varen naar onze eigen stek.

Vandaag 3 sluizen, € 4 sluisgeld, 39 km en 4 draaiuren.

 

De feiten en cijfers van deze reis:

Totaal: 1076 kilometer afgelegd

            135,6 motoruren

            29 dagen gevaren

            69 sluizen geschut

            € 192,40 aan lig, sluisgeld, vignet, en één gasfles betaald.

Vletten