www.dolmanvlet.nl

Het was een lange koude winter, Pasen valt dit jaar laat en het vaarseizoen is dan open. Het is donderdag avond 21 april als we aan boord stappen, we varen nog naar een eiland om van de stilte en de rust te genieten. Vrijdagochtend 22 april (goede vrijdag) varen we om 9 uur naar de jachthaven waar de “Il Vento” al op ons ligt te wachten. We gaan al een groot aantal jaren gezamenlijk in deze periode een weekje samen varen. Het is prachtige weer! 24 graden en dat in april! Vorig jaar, om deze tijd, draaide de kachel meer uren dan de motor

.

 

Ons reisdoel is dit keer door de Alblasserwaard, via Hardinxveld Giessendam naar Kinderdijk. Geïnspireerd door een verhaal van J.W. Sluimer een paar jaar terug.

We verlaten via de Demmerikse sluis de Vinkeveense plas en via de Geuzensloot en Angstel gaan we naar het Amsterdam-Rijnkanaal. Na ruim 2 uur komen we bij de Beatrixsluis waar we na een half uurtje naar de Lek worden geschut, we steken over en bij Vianen gaan we weer naar binnen om via het Merwedekanaal naar Gorinchem te varen . Om half 4 hebben we een mooie aanlegplek midden in het centrum. Ik heb geluk want mijn stempelkaart is vol dus ik mag deze keer gratis overnachten. Je moet daarvoor 4 keer overnachten je krijgt dan elke keer een stempel de 5e keer is dan gratis.

Zaterdag 23 april, het is al vroeg warm! We willen vandaag helemaal naar Woudrichem! We varen terug richting de Linge want we gaan door de grote sluis, De “Il Vento” past vanwege zijn breedte niet in de Lingesluis. Op de Merwede steken we over naar Woudrichem, we draaien de historische haven in maar die ligt al vol met een club! Dan maar naar de watersportvereniging net om de hoek. Daar worden we uiterst vriendelijk ontvangen door de dienstdoende havenmeester, we krijgen beiden een box naast elkaar. Rond het middaguur gaan we met het veerpontje, dat is een soort grote roeiboot met een buitenboord motor, naar de overkant voor een bezoek aan slot Loevestein, erg leuk! S’avonds wandelen we uitgebreid door het prachtige plaatsje Woudrichem, we kopen een ijsje en begroeten Jan Claesen de trompeter, die staat midden in Woudrichem, het is hier prachtig.

De volgende ochtend maken we los om naar Heusden te varen, het schutten door de Wilhelminasluis neemt ruim een uur in beslag maar ach de zon schijnt en het weer is ronduit perfect! In Heusden aangekomen willen we eigenlijk in de kom een ligplaats zien te krijgen, die ligt jammer genoeg al vol net als de kopsteiger, dus krijgen we een ligplaats bij elkaar in de haven. Onze kinderen komen vandaag langs! Het is een erg gezellige dag, we eten gezamenlijk in de kuip van de “Il Vento” met de cobb (barbecue) op de steiger, dat geeft erg leuke reacties. In de avond kopen we in het historische Heusden een ijsje en maken we een uitgebreide wandeling. Onze kinderen blijven aan boord slapen, toch is het voor ons wel even wennen dat ons kroost niet meer standaard aan boord is!

Maandag 25 april 2e Paasdag varen we van Heusden via de Bergse Maas, door de Biesbosch, via het Spijkerboor, gat van Paulus en Steurgat naar Werkendam. Daar maken we uiteindelijk vast bij jachthaven “de Steur”. We liggen er prima maar er is voor de rest niets! Wel drinken we s’middags wat in restaurant

 

Dinsdag 26 april varen we rond half 10 naar de Biesboschsluis, die staat al open dus zijn we vlot geschut. We draaien de Nieuwe Merwede op een klein stukje naar boven en als we volledig zicht hebben draaien we bakboord uit de Beneden Merwede op, 4 km verderop schutten we door de Peulensluis, die ligt onder de snelweg, na een kleine omweg kom je vervolgens aan bij de Damsluis. Daar moet je goed rekening houden met de schuttijden! Deze draait van 8.30 tot 9.30, van 12.00 tot 13.00 en van 16.30 tot 17.30uur! We schutten dus om 12.00uur. omstebeurt want de kolk is met 18 meter lengte te klein voor beide schepen! De “Il Vento” is met zijn 12,20m lengte en 4,35m breedte wel max! Grotere schepen kunnen hier niet door. De diepgang van onze beide schepen is 1 meter. Net na de Damsluis staat ook niet veel meer water! Daarna gaat het een stuk beter. Op het gehele traject heb ik tussen de 1,6m en de 2,4m diepgang gemeten! De doorvaart hoogte is beperkt! Onze Dolmanvlet is, met volle bunkers slechts 2,33m. De Tyvano Breva 12.20 is 2.35m! Die 2.35m doorvaarthoogte moet je voor deze vaart wel aanhouden! 1 voordeel is wel dat de spoorbrug die na de Damsluis ligt het laagste punt is! Dus als je die door bent kun je helemaal naar Kinderdijk en weer terug. De Damsluis en ook de spoorbrug meten een breedte van 5 meter. Dat is voor de Tyvano dus wat krap maar het gaat perfect. In de vaart liggen diverse bootjes, dat kan wellicht wat problemen opleveren, toch kunnen wij er vrij makkelijk langs. Éénmaal door de spoorbrug wordt het vaarwater vlot breder en komen we in een waar paradijs! De Giessen is echt prachtig! Zo kom je door het plaatsje Giessenburg waar je ook kunt aanleggen, wij varen verder. Bij Pinkeveer gaan we bakboord uit de Smoultjes Vliet in. Bij Goudriaan Ga je weer bakboord uit de Dwarsgang in. Dan de weg vervolgen via de Ammerse Boezem. Daarna op de kruising weer bakboord uit de Boezem van de Overwaard op. Alle bruggen die we zijn gepasseerd kunnen we ruim onderdoor! Alleen de laatste, de Voetstapbrug, is ook wat lager, zeg maar gelijk aan de spoorbrug in Hardinxveld. Ik heb de bruggen niet exact gemeten maar de laagste heeft een doorvaarthoogte van tenminste 2,40m! wij hadden ruimte genoeg. Rond de klok van half 5 maken we vast bij de WV Alblasserdam. We krijgen 2 boxen naast elkaar, mooi, terwijl de dames het havengeld van € 6,20 voldoen, dat is inclusief stroom en water, moeten de heren zo’n beetje alle ramen, poorten, luiken en deuren in rap tempo sluiten voor een enorme zwerm bijen. Na een half uurtje zitten ze samen geklonterd op de kruiser naast ons. Niet zo’n prettig gevoel! Dus verhuizen we naar de watertapplaats. Daar liggen we ook prima en een stuk veiliger voor ons gevoel.

De volgende ochtend maken we rond de klok van half 10 los en varen we langs de beroemde molens van Kinderdijk, erg fraai! Aan het eind kun je niet verder dus bij het gemaal draaien we om. Het is toch wel erg jammer, en in mijn beleving een groot gemis, dat er geen enkele mogelijkheid is om hier even af te kunnen meren! Al was het maar voor bijvoorbeeld een uur! De tocht terug door het prachtige en afwisselende landschap duurt ongeveer 4 tot 4,5 uur. Er zijn tussen de WV Alblasserdam en Goudriaan vele aanlegplekken gecreëerd! Echter maken wij er dit keer geen gebruik van. Rond 2 uur zijn we terug in Hardinxveld Giessendam, we kunnen pas om half 5 door de sluis dus maken we een uitgebreide wandeling door de buurt. Als we om 5 uur beide weer door de Damsluis zijn varen we richting de Peulensluis. We geven aan vandaag nog niet te willen schutten! Net voor de sluis vinden we een ligplaats. Morgen weer verder.

 

Donderdag 28 april. Vannacht is er een buitje gevallen. We draaien om kwart over 9 door de Peulensluis. We draaien de Beneden Merwede op en gaan goed 3 kilometer verderop bakboord uit de Helsloot in, dan schutten door de Helsluis, en vervolgens door de Sliedrechtse Biesbosch via de Helsloot en Moldiep naar het Wantij. Dit is een erg fraaie route en zeker aan te bevelen! Diepgang, wij voeren er met laag water en meten gemiddeld nog 2,40m onder de boot. Op het ondiepste punt had ik nog 1,50m onder de kiel. Even na 11 uur maken we vast in de Wijnhaven bij WV Drechtstad. Die waren nog niet berekend op onze komst, ze zijn volop bezig met allemaal nieuwe drijvende steigers. Toch worden we van harte welkom geheten en krijgen we een plaatsje aan de steiger. We lopen en bekijken uitgebreid door het mooie en historische Dordrecht.

Vrijdag 29 april. Heerlijk geslapen ondanks het geschommel. We varen via de Noord en Lek naar Schoonhoven. Daar aangekomen krijgen we een plek naast elkaar, de havenmeester kijkt ons enigszins verbaasd aan en maakt de opmerking “jullie zijn vroeg” ik zeg nog dat het al middag is, hij er overheen, nee de meeste boten staan hier nog op de kant! Na het afrekenen maken we een wandeling door de zilverstad en later in de middag komt ons dochter en schoonzus met haar zoon van 3 maanden aan boord, dat vinden wij erg leuk.

Zaterdag 30 april (Koninginnedag)we lopen lekker door Schoonhoven en er wordt nog wat “zolder” spul gescoord. Onze dochter is blijven slapen dus die neemt de nieuwe aanwinst in haar auto weer mee! Wij besluiten nog naar Vianen te varen, buiten, aan de binnenkant van de remming, is plek genoeg! Maar we worden weggestuurd? Er blijkt in de avond een groots vuurwerk te worden afgestoken dus we kunnen daar niet liggen. We besluiten naar binnen te schutten, ik roep de sluiswachter op en leg hem uit wat de bedoeling is, hij meld dat het water te laag staat en dat hij met een uurtje ons naar binnen kan schutten en dat al met eind april. Als we vast maken aan de jachten steiger komt er iemand van de handhaving op hoge poten aangerend dat we ook daar niet mogen liggen? Ik reageer dat wij daar toch echt een uur moeten wachten en er verder geen plek is! Hij druipt uiteindelijk maar af. Om een uur of 3 hebben we een mooie ligplaats in Vianen. Ik wordt door mijn broer opgehaald om in Lage Zwaluwe naar een zusterschip te gaan kijken. De overige bemanning heeft een relax middag. S’avonds genieten we in de kuip van wederom onze “Cobb” barbecue en de vakantiekoffie.

 

Zondag 1 mei. Prachtig weer! Wel iets kouder varen we om 10 uur weer naar de sluis waar we vlot worden geschut. We varen de Lek op naar de Beatrixsluis, ook daar kunnen we direct al invaren. Na de Beatrixsluis varen we naar de Noordersluis we gaan door Utrecht heen. Nog net voor 12 uur zijn we de bruggen van de vaartserijn gepasseerd en kunnen we rustig door de oudegracht heen. Dat blijft altijd een belevenis. Bij de stadhuisbrug komen we, net voordat ik een signaal wil geven, een rondvaartboot tegen! Die had GEEN signaal gegeven. Ik kan iets uitwijken maar de “Il Vento” kan achteruit nog een brug terug om het zaakje te laten passeren. Door de stadhuisbrug heen ligt een stuk damwand wat de doorvaart nog wat smaller maakt. Ook deze hindernis komen we beide ongeschonden door. Verderop passeren we de luie boom en bij de Weerdsluis moeten we een klein half uurtje wachten i.v.m. middagsluiting. Sinds dit jaar is de doorvaart van deze sluis gratis. We vervolgen onze tocht via de vecht, ook dat blijft prachtig, en net door de bruggen van Maarssen meren we af. We dineren heerlijk in Bistro Zuster Francina

Maandag 2 mei. Tja aan alles komt een eind! Jammer maar helaas. We varen via de vecht naar Nigtevecht, dat is ook altijd erg leuk. Daar het Amsterdam-Rijnkanaal op en dan even 40 minuten terug varen. De spoorbrug onderdoor en de Angstel op, via de wetering naar de Demmeriksesluis dan schutten en we zijn weer thuis op de Vinkeveense plassen.

We kunnen terug kijken op een zeer geslaagde tocht. Deze tocht hebben we in 11 dagen 325km afgelegd met zeg maar 38 motoruren.

 

Vletten