www.dolmanvlet.nl

            

Het eerste kruisertje van de gebroeders Dolman; de Bertha, werd te water gelaten in 1932.

Van links naar rechts: Jo en Klaas Dolman, met rechts Jan IJgosse ,de opzichter van het gas- en elektrabedrijf van de gemeente Muiden.

De gebroeders Dolman

In 1932 gaat Jo(hannes) Dolman voor zich zelf beginnen en tekent zijn eerste motorboot op de zolderkamer thuis. In opdracht van de heer Ouwerig werd het ontwerp, de Bertha, (het scheepje werd vernoemd naar hun grootmoeder, de betovergrootmoeder, Gijsbertha Dolman), met behulp van onder andere familie, in de achtertuin te Muiden gebouwd. Zijn Broer Klaas is daarna bij hem gebleven. Dit betekende tevens de start van hun jachtwerf " IJselmeer" (met 1 s, want zo stond dat op de eerste waterkaarten volgens overlevering!!). Na eerst een loods te hebben gebouwd, aan een toen nog open water in Muiden, zijn zij door afsluiting daarvan doorgegaan aan de vechtmonding waar de eerste houten loods omstreeks 1936 aan de Westzeedijk 2-3 in gebruik werd genomen. Later in de vijftiger jaren kwam er een stenen loods bij.

In de dertiger en veertiger jaren wordt een verscheidenheid aan vaartuigen gemaakt o.a. een veerboot voor Volendam/Marken. 1936 wordt op de werf de PW-2 een patrouilleschip voor Provinciale Waterstaat Friesland gebouwd. De vorm van het schip lijkt op het Koninklijk Jacht Pien Hein. In de 60-er jaren is het verbouwd op de werf op de werf Schilkampen te Leeuwarden.

Bakdekkruiser de "OUDE CLAES" uit 1937 met een lengte van bijna 8 meter. Zij is gebouwd bij gebr. Dolman Jachtwerf IJselmeer te Muiden, bouwnummer 17, getuige het bronzen scheepsplaatje.

 

                                                      

   

 

Tijdens de tweede wereld oorlog lag de werf voor een deel op non actief, de broers/familie waren ook in het verzet actief.

 

                                          

                                         De Dolmanwerf in de midden jaren vijftig

  

                     

 

Bronhttp://www.ham-muiden.nl/

In de begin jaren bouwde het bedrijf voornamelijk kleinere motorkruisers, na de oorlog worden veel schepen voornamelijk voor de Amerikaanse markt gebouwd zoals motorkruisers, motorzeilers en zeiljachten naar ontwerpen van o.a. Philip L. Rhodes New York en Adolf le Comte Inc. New Rochelle. Heel veel later komen diverse schepen als zijnde "gebruikt" weer terug naar Holland. De werf bouwt in die periode ook enige zeiljachten naar het ontwerp van Henk Tingen.

 

                                                            

                                                                           Henk Tingen

 

Op de onderstaande foto het grootste schip dat de Dolmanwerf ooit heeft gebouwd.

Het betreft een 22 meter lange Motorsailer naar ontwerp van "de Voogt" gebouwd voor de heer Hin

Tijdens de doop kregen alle medewerkers een barometer. Het schip is later naar Amerika gegaan.

                                                 

                              

 

  

Gelukkig nog voor dat de vraag uit Amerika dramatisch terug liep (waardoor veel werven toen in de problemen kwamen) gooide Jo Dolman het roer om en ging de werf eind jaren vijftig met een nieuw fenomeen, namelijk met de seriebouw van motorjachten voor de Nederlandse markt van start. Waren het eerste nog 9 meter motorkruisers naar het ontwerp van "de Heer", niet veel later daarna kwamen de knikspant IJselmeer motorkruisers van 9.40 en 12.90 meter, naar ontwerp van Siep van der Meer, op de markt, en in uitbreiding daarop de rondspant Dolman motorjachten 11.50 en 11.90 meter naar ontwerp van Dick Koopmans. 

 

In de 60-er jaren bouwen de gebr. Dolman als jachtwerf IJselmeer o.a. klassiek gelijnde kruisers zoals de hieronder afgebeelde 13 meter lange IJselmeerkruiser uit 1965. In januari van dat jaar wordt de werf voortgezet onder de naam Gebr. Dolman & Zonen Jachtwerf IJselmeer.

 

                                           

 

Zoon Henk van Klaas geb. 1935, als ijzerwerker sinds begin vijftig in dienst, en zoon Henk van Jo geb. 1943, als tekenaar en kantoorman sinds 1962, met daarvoor een praktijkjaar op de werf in Muiden en op de tekenkamer bij een scheepsbouw bureau in Amsterdam.

In Oktober 1970 verlaten Henk en zijn vader Klaas de werf, en wordt deze voortgezet door Jo en zijn zoon Henk onder de naam Jachtwerf IJselmeer.

 

Vanaf omstreeks 1964 gaat de werf zich voornamelijk toeleggen op de bouw van een door Theo Gillissen ontworpen Vlet, die in de navolgende jaren als de Dolmanvlet bekendheid kreeg.

Maar wel met een Dolman look in- en exterieur details en bouwwijze. Eerst van het model 9.70 met achterkajuit, en later ook van het model 9.70S met salon en open kuip. Ook de 11.00 is vele malen in deze jaren gebouwd. Na een aantal jaren en een toenemende vraag, werden een aantal casco´s uitbesteed bij Kempers in Alphen aan de Rijn en later ook bij van der Werf in Lemmer, maar ook Kompier uit Woerden heeft een enkel casco gemaakt. In de laatste paar jaar van de Dolmanvlet productie zijn er ook een klein aantal casco´s getransporteerd naar Great Yarmouth Engeland voor compleet verdere afbouw, waarna op eigen kiel naar Muiden. Helaas werd het steeds moeilijker om voor deze bewerkelijke schepen uitbreiding van benodigde vaklieden en/of uitbesteding te vinden. De laatste Dolmanvlet is in 1982 afgeleverd.

 

Met het zicht op de aflopende mogelijkheden tot het zelf bouwen van jachten heeft Henk (de zoon van Jo) al in 1969 contact gelegd met het toen in opkomst zijnde bedrijf Marine Projects Ltd in Plymounth Engeland waar het type 25 en 30 en later alle bekende modellen Princess polyester motorjachten gebouwd werden en nog steeds worden. Later kwamen daar de Moody en Sigma zeiljachten van de zelfde werf bij. Echt van start ging de verkoop in 1973 (helaas heeft vader Jo dat niet meer mee mogen maken hij overlijd in januari 1973) en zijn er in al de opvolgende jaren honderden Princess, Moody en Sigma motor- en zeiljachten in Nederland en Duitsland verkocht. In de zeventiger jaren via een netwerk van dealers in Nederland en Duitsland, en vanaf begin tachtiger jaren direct vanuit Muiden en latere eigen vestigingen in Duitsland. Gedurende deze jaren zijn ook de merken Hunter USA, Nimbus Zweden, Cranchi en Azimut Italië nog voor kortere periodes in Muiden vertegenwoordigd geweest.

 

In het laatste jaar Muiden is Johan (zoon van Henk, de derde telg) gestopt met het importeurschap van Princess, en inmiddels in de jachthaven te Kerkdriel doorgegaan met de bekende motorjachten van het merk Elegance, Bandido, Vision en Premier voor de Benelux, zie www.dolman.nl . een nieuw era aan de Dolman stam voor verdere uitbouw in de toekomstige periode................

 

Met dank aan Henk Dolman voor het aanleveren van een groot deel tekst en vele gegevens!

                                                                                                              

Vletten